"ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းအေပၚ
ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း ေရးဆြဲသူတဦး၏ အျမင္"
၁၉၈၈ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ၈၀ စတုရန္း မိုင္
(၂၀၇ စတုရန္းကီလိုမီတာ) က်ယ္ဝန္းသည္။ ထိုမွ စတင္သည့္
ဆယ္စုႏွစ္ ၃ ခု ကာလအတြင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ႀကီးမားက်ယ္
ျပန႔္လာၿပီး ယခုအခါ စတုရန္းမိုင္ ၃၀၀
(၇၇၇ စတုရန္းကီလိုမီတာ) ခန႔္က်ယ္ဝန္းလာသည္။
စာေရးသူသည္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း ေရးဆြဲသည့္ နယ္ပယ္တြင္
က်င္လည္ေနခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ခန႔္ရွိၿပီျဖစ္ၿပီး
ထိုမွ် တိုေတာင္းေသာကာလအတြင္း အ႐ြယ္အစားအရ
၃ ဆ ပိုမိုႀကီးမားလာသည့္ တျခားၿမိဳ႕ႀကီးတၿမိဳ႕ကို မေတြ႕ခဲ့
ဖူးေပ။
သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္မွ အာဏာပိုင္မ်ားသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္
စီမံကိန္းကို ထပ္မံ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၿပီး ရန္ကုန္ကို
တိုးခ်ဲ့ရန္ စီစဥ္ေနၾကသည္။
ထိုစီမံကိန္းအတြက္ ေအာက္ပါေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖၾကားေပးရန္
လိုအပ္လာၿပီ ျဖစ္သည္။
• ျပည္သူမ်ား၏ လက္ရွိႏွင့္အနာဂတ္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား
အတြက္ ေျမပိုမို လိုအပ္ပါသလား။
(ဥပမာ – စက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေဆာင္႐ြက္
မႈမ်ား စသည္။)
• ရန္ကုန္ရွိ ေျမႏွင့္ တိုက္ခန္းေဈးမ်ား အလြန္အကြၽံ တက္ေန
ေသာေၾကာင့္ ရန္ကုန္ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ေနရာသစ္မ်ား
ေဖာ္ထုတ္ရန္ လိုအပ္လာပါသလား။
• ေရေပးေဝေရး၊ အညစ္အေၾကးႏွင့္ ေရႏုတ္ေျမာင္းစနစ္၊
လမ္းကြန္ရက္မ်ား စသည့္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ားသည္
ေက်နပ္လက္ခံနိုင္ဖြယ္ရွိၿပီး ေကာင္းမြန္စြာ လုပ္ငန္း
ေဆာင္႐ြက္နိုင္ပါသလား။
ရန္ကုန္ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ ထို အဓိက ျပႆနာမ်ားကို
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း ေရးဆြဲေသာအခါ ထည့္သြင္း စဥ္းစား
ေျဖရွင္းရမည္မွာ ထင္ရွားလွသည္။ သက္ဆိုင္ ဆက္စပ္ေန
သည့္ အခ်က္အလက္ႏွင့္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားကို
ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပေပးထားသည္။
• ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ
(YCDC) သည္ ရန္ကုန္တြင္ ေန႕စဥ္ ေရဂါလံ သန္း ၂၀၀
ျဖန႔္ျဖဴး ေပးေနၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံမွ ဝင္ေငြအမ်ားဆုံး ရသူမ်ား
အတြက္ စံႏႈန္းျဖစ္ေသာ လူတဦး တေန႕ ေရ ဂါလံ ၃၀ ႏႈန္း
ျဖင့္ တြက္ပါက ထိုပမာဏသည္ ရန္ကုန္လူဦးေရ ၅ . ၂ သန္း
အတြက္ လုံေလာက္႐ုံမက ပိုလွ်ံေနသည္။
သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ရွိ မိသားစု စုစုေပါင္း ၁. ၁ သန္းအနက္
မိသားစု ၃၃၀၀၀၀ (၂၈ ရာခိုင္ႏႈန္း) သာ ၿမိဳ႕ေတာ္ ေရးေပး
ေဝေရး ကြန္ရက္ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားသည္။
က်န္သူမ်ားမွာ အျခားေသာအရင္းအျမစ္မ်ားမွ ေရကို သုံးစြဲ
ေနရၿပီး အမ်ားစုမွာ ေျမေအာက္ေရကို ရယူသုံးစြဲၾကသည္။
• ေျမေအာက္ေရကို အလြန္အကြၽံ ထုတ္ယူသုံးစြဲျခင္းသည္
ဆိုးက်ိဳးမ်ားျဖစ္လာနိုင္ေၾကာင္း လူတိုင္းသိေနေသာ
အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။
• လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ျဖန႔္ျဖဴးနိုင္မႈအရ ၾကည့္ပါကလည္း
လူေနအိမ္ေပါင္း ၆၆၀၀၀၀ (၆၁ ရာခိုင္ႏႈန္း) သာ ဓာတ္အား
လိုင္းႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားၿပီး မီတာေဘာက္စ္မ်ား ရွိၾကသည္
(၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အခ်က္အလက္မ်ားအရ)။
• ရန္ကုန္ရွိေျမဧရိယာ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ မိုးရာသီတြင္
ေရႀကီးမႈဒဏ္ ခံရသည့္ အေနအထားတြင္ ရွိသည္။ ထိုသို႔
ေရႀကီးျခင္းသည္ သြားလာေနထိုင္မႈ အခက္အခဲမ်ားကို
သာမက က်န္းမာေရးအရလည္း အႏၲရာယ္ ရွိသည္။
• ထိုအေျခအေနကို တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္
လုပ္ေဆာင္ေရးမွာ လြန္စြာအေရးႀကီးသည္။
ေနရာ အမ်ားအျပားတြင္ စနစ္က်ေသာ ေရႏုတ္ေျမာင္းစနစ္
မရွိဘဲ အမ်ားအျပားတြင္ ေရႏုတ္ေျမာင္း ေျမပုံပင္ မရွိေပ။
တၿမိဳ႕လုံးအတြက္ ေရႏုတ္ေျမာင္း စနစ္ မဟာစီမံခ်က္ကို
ဖန္တီးျခင္းျဖင့္သာ အေျခအေနကို တိုးတက္ေအာင္
လုပ္ေဆာင္နိုင္မည္ျဖစ္သည္။
• အညစ္အေၾကးႏွင့္ အိမ္သုံးစြန႔္ပစ္ေရ အေျခအေနကို
ေလ့လာပါက ရန္ကုန္၏ အခ်က္အျခာ စီးပြားေရးရပ္ကြက္
(CBD) ရွိ ၿမိဳ႕နယ္ ၇ ၿမိဳ႕နယ္မွ မိသားစု ၇ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ
ဗဟိုအညစ္အေၾကးစြန႔္ စနစ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ထားသည္။
၅၆ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ မိလႅာကန္စနစ္ သို႔မဟုတ္ ယင္လုံ
အိမ္သာမ်ားကို အသုံးျပဳၾကသည္။
က်န္ ၂၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ က်န္းမာေရးႏွင့္ မညီၫြတ္ေသာ
အညစ္အေၾကးစြန႔္ စနစ္မ်ားကို အသုံးျပဳေနၾကသည္။
(၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခခံသည္)။
• အစိုင္အခဲပုံစံရွိ အမွိုက္စြန႔္ပစ္မႈ အေျခအေနအရ
ၾကည့္ပါက အမွိုက္မ်ားကို သိမ္းယူၿပီး အမွိုက္ပုံတြင္
ပုံထားသည္။
မည္သည့္ မီးရွို႔ေသာစနစ္ သို႔မဟုတ္ မည္သည့္ျပဳျပင္သည့္
စနစ္ သို႔မဟုတ္ မည္သည့္ အမွိုက္မွ စြမ္းအင္ထုတ္ယူသည့္
စနစ္မွ် မရွိေပ။
• YCDC ၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္
သြားလာေနသူအားလုံး၏ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ဘတ္စ္ကား
မ်ားကို အသုံးျပဳၾကၿပီး ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းက ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္မ်ား
သုံးကာ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းက ရထား အသုံးျပဳသည္။
၁၉၅၀ ခုႏွစ္မ်ားက ၿမိဳ႕ေတာ္အာဏာပိုင္မ်ား၏ ေက်းဇူး
ေၾကာင့္သာ ရန္ကုန္တြင္ ၿမိဳ႕ပတ္ရထားစနစ္ ရွိေနေသာ္
လည္း ယခုအခ်ိန္တြင္မူ ထိုရထားလမ္းကို အျပည့္အ၀
အသုံးခ်နိဳင္ျခင္း မရွိေသးေပ။
ခရီးသြားလာရေသာ ၾကာခ်ိန္၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈႏွင့္
စြမ္းအင္အသုံးျပဳမႈ စသည္တို႔ကို ေလွ်ာ့ခ်နိဳင္ရန္ ရထားျဖင့္
ခရီးသြားလာသူ အခ်ိဳးအစားကို ၇ ဆ တိုးျမႇင့္ေပးရန္
လိုအပ္ေနသည္။
(ရန္ကုန္ႏွင့္ အလားတူ အ႐ြယ္အစားရွိ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္
ရထားစီးနင္းမႈသည္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္အထက္
ရွိေနသည္)
• ရန္ကုန္တြင္ ေန႕စဥ္သြားလာေနသူ ၃. ၅ သန္းခန႔္အနက္
၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန႔္သည္ တေန႕လွ်င္ ၃ နာရီေက်ာ္ လမ္းခရီး
တြင္ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကသည္။
အလုပ္ခ်ိန္ ၈ နာရီႏွင့္ ေပါင္းလိုက္ေသာအခါ ဝင္ေငြရွာၾက
ရသူမ်ားသည္ မိသားစုမ်ားႏွင့္ တေန႕လွ်င္ ၁၁ နာရီ ခြဲခြာ
ေနထိုင္ၾကရသည္။
ထိုသို႔ေနထိုင္ရျခင္းသည္ လူမႈကင္းကြာျခင္းကို ျဖစ္ေစၿပီး
မိသားစု ဆက္ဆံေရးမ်ားကို ထိခိုက္ေစသည္။
• သမိုင္းဆိုင္ရာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ စီးပြားေရးႏွင့္
ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အေဆာက္အအုံမ်ား၏ ၄၆ ရာခိုင္ႏႈန္း
သည္ CBD နယ္ေျမအတြင္း သို႔မဟုတ္ ဗဟန္း၊
ၾကည့္ျမင္တိုင္၊ စမ္းေခ်ာင္းစသည့္ CBD ႏွင့္ နီးကပ္ေသာ
ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္သာ တည္ရွိေနသည္။
ထိုေနရာမ်ားသည္ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ စုစုေပါင္း အက်ယ္အဝန္း၏
၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန႔္သာ ရွိသည္။
ထိုသို႔ ေျမအသုံးျပဳေသာ ပုံစံေၾကာင့္ ထိုလူေနမႈ ထူထပ္
ေသာ စီးပြားေရးဇုန္သို႔ ေန႕စဥ္သြားလာေနသူ
၄၃ ရာခိုင္ႏႈန္းခန႔္ ရွိသည္။
• ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာစီးဆင္းမႈ ေႏွးေကြး
ေနျခင္၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ ေနရာတခုတည္းကို
ဗဟိုျပဳထားေသာ ေျမအသုံးခ်မႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ေသာ ေျမအသုံးျပဳမႈပုံစံကို ခြဲထုတ္ၿပီး ၿမိဳ႕စြန္ေနရာမ်ား
တြင္ ဗဟိုခ်က္ခြဲသစ္မ်ား တည္ေဆာက္ရန္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း
ေရးဆြဲသူမ်ားႏွင့္ ယာဥ္လမ္းေၾကာင္းဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ား
က အႀကံျပဳထားသည္မွာ ကာလအတန္ၾကာၿပီျဖစ္သည္။
• ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေနသည့္ အျခား
အေၾကာင္းတခုမွာ ရန္ကုန္ရွိ လုပ္သားအင္အားစု က႑
အလိုက္ ကြဲျပားမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္ရွိ ုလုပ္သားအင္အားစု၏ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ အစိုးရ
က႑တြင္ လုပ္ကိုင္ၿပီး ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္
ဝန္ေဆာင္မႈက႑တြင္ လုပ္ကိုင္ကာ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ
စက္မႈက႑တြင္ ရွိေနသည္။
• ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈက႑တြင္ ရာခိုင္ႏႈန္းျမင့္မား
ေနျခင္းေၾကာင့္ လမ္းေဘးေဈးသည္မ်ား ေပါမ်ားေစၿပီး
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ပိုမိုဆိုး႐ြားေစသည္။
• စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအရ ၾကည့္ပါက ရန္ကုန္တြင္
စက္မႈေျမကြက္ ၂၀၀၀၀ ခန႔္ရွိၿပီး ၎တို႔၏ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို
သာ အသုံးျပဳေနၾကသည္။
ကုမၸဏီတခုက ထိုထိုေျမကြက္မ်ားကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားၿပီး
တကြက္လွ်င္ က်ပ္သန္း ၆၀၀ သို႔မဟုတ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ
၆ သိန္းခန႔္ျဖင့္ ေရာင္းခ်ေနသည္။
• အလုပ္သမား ၇၀၀ မွ ၁၀၀၀ အထိရွိေသာ အထည္ခ်ဳပ္၊
ပရိေဘာဂႏွင့္ အျခားေသာ အဆင့္နိမ့္ နည္းပညာ စက္႐ုံတ႐ုံ
ထူေထာင္ရန္ ပွ်မ္းမွ် ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ
တသန္းမွ ႏွစ္သန္းၾကားရွိေနေၾကာင္း သုေတသနမ်ားအရ
သိရသည္။
နိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈႏွင့္ ေျမတန္ဖိုး အခ်ိဳးမွာ ၂: ၁ ရွိေနၿပီး
ထိုအခ်က္သည္ ရန္ကုန္ႏွင့္ ျမန္မာတနိုင္ငံလုံးသို႔ စက္မႈ
က႑သို႔ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈ ဝင္ေရာက္ျခင္းကို အတားအဆီး
ျဖစ္ေစသည့္ အေရးပါေသာ အခ်က္တခုျဖစ္သည္။
• ရန္ကုန္တြင္ လူဦးေရ ပ်ံ့ႏွံ႕မႈသည္လည္း လြန္စြာ ညီညာျခင္း
မရွိေပ။ ႏွိုင္းယွဥ္ခ်က္အားျဖင့္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံ ပိုမို
ေကာင္းေသာ သက္တမ္းပိုမိုရင့္သည့္ ေနရာေဟာင္းမ်ားတြင္
လူဦးေရ သိပ္သည္းဆမွာ ၁ စတုရန္း မိုင္လွ်င္ ၁၀၀၀၀ မွ
၅၀၀၀၀ အထိရွိေနၿပီး အသစ္ေဖာ္ထုတ္ထားသည့္
ဆင္းရဲေသာ ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ၁ စတုရန္းမိုင္လွ်င္ လူ ၇၀၀၀
မွ ၁၅၀၀၀ အတြင္းတြင္သာ ရွိေနသည္။
• ရန္ကုန္လူဦးေရ၏ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန႔္သည္ ထို ပိုမိုဆင္းရဲၿပီး
အဆင့္မမီေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။
လူဦးေရပ်ံ့ႏွံ႕မႈ မညီမွ်ျခင္းသည္ ယာဥ္ေၾကာႏွင့္ သယ္ယူ
ပို႔ေဆာင္ေရး ျပႆနာမ်ားကို ပိုမိုဆိုး႐ြားေစသကဲ့သို႔ လူမႈ
ခြဲျခားမႈကိုလည္း ျဖစ္ေစသည္။
• ေျမလိုအပ္ခ်က္အရ ၾကည့္မည္ဆိုပါကလည္း ၁၉၈၈ ခုႏွစ္
ေနာက္ပိုင္းတြင္ စတုရန္းမိုင္ ၂၀၀ သို႔မဟုတ္ ဧက ၁၂၀၀၀၀
ကို တိုးခ်ဲ့စီမံကိန္းအျဖစ္ ၿမိဳ႕နယ္နိမိတ္အတြင္း ေပါင္းထည့္
ခဲ့သည္။
ၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ရွိ ေျမဧက ၁၇၀၀၀ မွာ ေျမလြတ္
ျဖစ္ေနေသးၿပီး ကုမၸဏီအခ်ိဳ႕ကို ခ်ထားေပးေသာ ေျမဧက
ေထာင္ဂဏန္းအခ်ိဳ႕လည္း အသုံးမျပဳရေသးဘဲ ရွိေနသည္။
• ထိုေျမလြတ္မ်ားသည္ မဂၤလာဒုံဥယာဥ္ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ၿမိဳ႕ပတ္
ရထားလမ္းႏွင့္ ဟံသာဝတီေလဆိပ္စီမံကိန္းသို႔ အေဝးေျပး
လမ္းမ်ားႏွင့္ နီးကပ္စြာ တည္ရွိသည္။
ထိုေနရာမ်ားတြင္ တိုးခ်ဲ့ပါက ေနာက္ထပ္ လယ္ယာ
စိုက္ပ်ိဳးေရးေျမ ဆုံးရႈံးမႈ ထပ္မံျဖစ္ေပၚျခင္း မရွိဘဲ တံတားမ်ား၊
ခ်ဥ္းကပ္လမ္းမ်ားအတြက္ ေငြေၾကးထပ္မံ ကုန္က်ရန္လည္း
မရွိေပ။
• ေျမႏွင့္ တိုက္ခန္းေဈးမ်ားအရ ေျပာရလွ်င္လည္း
ရန္ကုန္တြင္ ေဈးႏႈန္းမ်ား တည္ၿငိမ္မႈ လုံးဝမရွိေပ။ မၾကာခဏ
ဆိုသလို တက္လိုက္က်လိုက္ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း
၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွစတင္ၿပီး အက်ဘက္တြင္သာ ရွိေနသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ ၿမိဳ႕သစ္တိုးခ်ဲ့ေရးကို ဆန႔္က်င္သည့္
ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား အနက္ အမ်ိဳးသား သဟဇာတ ျဖစ္ေရးႏွင့္
ညီၫြတ္ေရးကို အားေပးျမႇင့္တင္ေရးသည္ အေရးအပါဆုံး
ျဖစ္သည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္တြင္ လူဦးေရ ၅ ဒသမ ၂ သန္းရွိၿပီး
နိုင္ငံ၏ ဒုတိယ အႀကီးမားဆုံးျဖစ္ေသာ မႏၲေလးထက္
ေလးဆ ပိုမို မ်ားျပားသည္။
ရန္ကုန္တိုင္းသည္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ တဦးခ်င္းဝင္ေငြ
အမ်ားဆုံးျဖစ္ၿပီး က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ အလုပ္အကိုင္
ႏွင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာမ်ား အရလည္း ရန္ကုန္တြင္ ေနထိုင္သူ
မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုက ေပးနိုင္သည့္ အေကာင္းဆုံး
အေျခအေနမ်ားကို ရယူခံစားေနၾကသည္။
သို႔ရာတြင္ တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ား အၾကား မညီမွ်မႈႏွင့္
ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ကြာဟမႈတို႔ေၾကာင့္ တနိုင္ငံလုံး စည္းလုံး
ညီၫြတ္ေရးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု၏ အနာဂတ္အတြက္
မည္သို႔ေသာ အက်ိဳးဆက္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာမည္နည္း။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္တြင္ လူ ၂ သန္းအလုပ္လုပ္နိုင္မည္ဟု
အာဏာပိုင္မ်ား ေမွ်ာ္လင့္ေနသျဖင့္ ရန္ကုန္လူဦးေရမွာ
၈ သန္းအထိ ရွိလာမည္ျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္၏ လက္ရွိ လူဦးေရ ၅ သန္းခန႔္သည္ သဘာ၀
လူဦးေရ တိုးတက္မႈႏႈန္းျဖင့္ပင္ လူဦးေရ ၁၄-၁၅ သန္း
ရွိေသာ အလြန္ႀကီးမားလွသည့္ ၿမိဳ႕ျပအစုအေဝးႀကီး
ျဖစ္လာ နိုင္သည္။
ဒုတိယ ကမာၻစစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ား၊
တိုးခ်ဲ့ျခင္းကို ကမာၻတဝန္းလုပ္လာၾကသည္။
ထို စီမံကိန္းမ်ားတြင္
အိႏၵိယနိုင္ငံမွ ခ်န္ဒစ္ဂါ ( လက္ရွိလူဦးေရ ၁ သန္း)၊
ဘရာဇီးမွ ဘရာေစးလီးယား ( ၂ . ၅ သန္း)
ပါကစၥတန္မွ အစၥလမ္မာဘတ္ (၁ သန္း) ႏွင့္
မေလးရွားမွ ပူထရာဂ်ာယား (လူ ၂ သိန္းအတြက္ စီစဥ္
ေရးွဆြဲခဲ့သည္) တို႔ပါဝင္သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း၏ လူဦးေရႏွင့္ ရည္မွန္းထားေသာ
အလုပ္အကိုင္ လ်ာထားခ်က္မ်ား အရ အထက္ပါၿမိဳ႕မ်ား
ထက္ပင္ သာလြန္ေနသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယခုျပႆနာသည္ အမ်ိဳးသားေရး ျပႆနာ
ျဖစ္ၿပီး ပိုမိုက်ယ္ျပန႔္ေသာ အေသးစိတ္ေလ့လာမႈမ်ား၊
ျဖစ္နိုင္ေျခ စစ္ေဆးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္လိုသည္။
အားလုံးတြင္ အေရးအပါဆုံးမွာ ထိုစီမံကိန္းသည္ အာဏာပိုင္
အဆင့္ဆင့္ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္တို႔၏ ခြင့္ျပဳခ်က္
လိုသည္။
ထိုသို႔ ခြင့္ျပဳခ်က္အျပင္ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္မ်ားတြင္
အထူးျပဳကြၽမ္းက်င္မႈႏွင့္ အေတြ႕အႀကဳံရွိေသာ ျပည္ေထာင္စု
ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား၏ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္မႈႏွင့္ အကူအညီမ်ား
ကို စီမံကိန္းအဆင့္ကပင္ စတင္လိုအပ္သည္။
(ေဒါက္တာေက်ာ္လတ္သည္ ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန၊
ၿမိဳ႕႐ြာႏွင့္အိုးအိမ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ဦးစီးဌာန၊
ကုလသမဂၢ လူသားအေျခခ်ေနထိုင္မႈဌာန-
United Nations Center for Human Settlements
(Habitat)၊ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး နည္းပညာတကၠသိုလ္မ်ားႏွင့္
Cologne University of Applied Sciences, Germany
တို႔တြင္ ပါေမာကၡလုပ္ကိုင္ခဲ့ေသာ အေတြ႕အႀကဳံရွိ ဗိသုကာ
ပညာရွင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းပညာရွင္ျဖစ္သည္။
အၿငိမ္းစား မယူမီ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အထိ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ၏ အႀကံေပး
အျဖစ္ လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။
၎ေရးသားေသာ The New Yangon City Project:
An Urban Planner’s View ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္
ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)
(ေဒါက္တာေက်ာ္လတ္)
credit - Irrawaddy Publishing Group
**********
“အိမ္ျခံေျမ လမ္းဆံု” မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ာ -
------------------------------------------------
အိမ္ျခံေျမနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေၾကာ္ျငာမ်ားအား
ေအာက္ပါ link ကိုႏိွပ္၍ ေလ့လာႏိူင္ပါတယ္။
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1183546585087612&id=726764717432470&substory_index=0
No comments:
Post a Comment