Wednesday, August 26, 2015

“၂၀၁၂-ခုႏွစ္၊ လယ္ယာေျမ ဥပေဒ”


“၂၀၁၂-ခုႏွစ္၊ လယ္ယာေျမ ဥပေဒ”

လယ္ယာေျမဥပေဒ
(၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ ၁၁။)
၁၃၇၃ ခုႏွစ္၊ တန္ခူးလဆန္း ၈ ရက္
(၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၃ဝ ရက္)
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ဤဥပေဒကို ျပ႒ာန္းလိုက္သည္။

"အခန္း(၁)"
======
အမည္၊ စတင္အာဏာတည္ျခင္းႏွင့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ား

၁။ ဤဥပေဒကို လယ္ယာေျမဥပေဒဟု ေခၚတြင္ေစရမည္။

၂။ ဤဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတက အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာျဖင့္
သတ္မွတ္သည့္ေန႔ရက္တြင္ စတင္ အာဏာ တည္ရမည္။

၃။ ဤဥပေဒတြင္ပါရွိေသာ ေအာက္ပါစကားရပ္မ်ားသည္
ေဖာ္ျပပါအတုိင္း အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္ေစရမည္ -

(က) လယ္ယာေျမ ဆုိသည္မွာ
လယ္ေျမ၊ ယာေျမ၊ ကုိင္းကြၽန္းေျမ၊ ေတာင္ယာေျမ၊ ႏွစ္ရွည္ပင္
စုိက္ပ်ဳိးေသာ ေျမ၊ ဓနိေျမ၊ ဥယ်ာဥ္ေျမဟုေသာ္လည္းေကာင္း၊
ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ ပန္းမန္စိုက္ပ်ဳိးသည့္ ျခံေျမဟုေသာ္
လည္းေကာင္း၊ ေျမႏုကြၽန္းေျမဟုေသာ္လည္းေကာင္း
သတ္မွတ္သည့္ ေျမမ်ားကို ဆုိသည္။
ယင္းစကားရပ္တြင္ ၿမိဳ႕နယ္နိမိတ္၊ ေက်းရြာနယ္နိမိတ္အတြင္းရွိ
လူေနအိမ္ရာမ်ား၊ ဘာသာေရးအေဆာက္အအုံႏွင့္ ပရဝဏ္မ်ား၊
အမ်ားပုိင္ဆုိင္၍ စုိက္ပ်ဳိးေရးအတြက္ အသုံးမျပဳေသာေျမမ်ား
မပါဝင္။

(ခ) လယ္ေျမ ဆိုသည္မွာ သဘာဝအရေသာ္လည္းေကာင္း၊
လူတို႔ဖန္တီးေသာ နည္းလမ္းအရေသာ္လည္းေကာင္း
စိုက္ပ်ဳိးေရရယူၿပီး ေရထိန္းသိမ္းႏုိင္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္ထားသည့္
စပါးသီးႏွံ အဓိက စိုက္ပ်ဳိးေသာေျမကို ဆုိသည္။

(ဂ) ေျမႏုကြၽန္းေျမ ဆုိသည္မွာ ေရေအာက္သို႔နစ္ျမဳပ္ခဲ့ၿပီး
ႏွစ္စဥ္ ေရေၾကာင္းအေနအထားအရ ေျမသားႏွင့္
ပုံသဏၭာန္ေျပာင္းလဲသည့္ ခုိင္ၿမဲမႈမရွိေသာေျမကို ဆုိသည္။

(ဃ) လယ္ယာေျမလုပ္ပုိင္ခြင့္ ဆုိသည္မွာ
ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ေျမယာအားလုံး၏ ပင္ရင္းပုိင္ရွင္ျဖစ္၍
လယ္ယာေျမကို
စုိက္ပ်ဳိးထုတ္လုပ္မႈ တုိးတက္ျမင့္မားေစရန္အလုိ႔ငွာ
ဤဥပေဒ၊ ဤဥပေဒအရ ထုတ္ျပန္သည့္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊
စည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ လက္ဝယ္ထားရွိ၍ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္
အသုံးခ်ခြင့္ျပဳျခင္းကို ဆုိသည္။
သို႔ရာတြင္ ေျမေပၚ ေျမေအာက္ရွိ ေက်ာက္မ်က္၊ သတၱဳ၊
ေရနံႏွင့္ဓာတ္ေငြ႕ စသည့္ သဘာဝသယံဇာတမ်ား
ထုတ္ယူအသုံးခ်ခြင့္ မပါဝင္။

(င) ေတာင္သူလယ္သမား ဆုိသည္မွာ
ေအာက္ေဖာ္ျပပါတစ္ရပ္ရပ္ႏွင့္ ကိုက္ညီသူကိုဆုိသည္ -
(၁) ေျမကိုအသုံးျပဳ၍ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္း သို႔မဟုတ္
ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္း သို႔မဟုတ္ လုပ္ငန္းႏွစ္ရပ္စလုံးကို
မိမိ၏ အဓိကအသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအျဖစ္
မိမိကိုယ္တုိင္လုပ္ကုိင္သူ
သို႔မဟုတ္ မိမိကုိယ္တုိင္ အစဥ္တစုိက္လုပ္ကုိင္ခဲ့သူ၊
(၂) ဆုိင္ရာႏွစ္တြင္ ေျမကိုအသုံးျပဳ၍ စုိက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္း
သို႔မဟုတ္ ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္း သုိ႔မဟုတ္ လုပ္ငန္းႏွစ္ရပ္လုံးကို
မိမိ၏ အဓိကအသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအျဖစ္
လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ခ်ိန္တစ္ေလွ်ာက္လုံး
ကုိယ္တုိင္ႀကီးၾကပ္လုပ္ကုိင္သူ၊
(၃) ေျမကိုအသုံးျပဳ၍ ရာသီသီးႏွံ၊ ဥယ်ာဥ္ျခံသီးႏွံ၊ ႏွစ္ရွည္သီးႏွံမ်ား
စုိက္ပ်ဳိးထုတ္လုပ္ရန္ သို႔မဟုတ္ စီးပြားျဖစ္ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္းကို
လုပ္ကုိင္ရန္အလုိ႔ငွာ အရင္းအႏွီး မတည္စိုက္ထုတ္၍
လုပ္ငန္းလုပ္ကုိင္ခ်ိန္ တစ္ေလွ်ာက္လုံး ကုိယ္တုိင္လုပ္ကုိင္သူ
သို႔မဟုတ္ ႀကီးၾကပ္စီမံလုပ္ကုိင္သူ၊
(၄) ေျမကိုအသုံးျပဳ၍ စုိက္ပ်ဳိးေရး၊ ေမြးျမဴေရးဆုိင္ရာ
လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနသူ၊
(၅) စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ေမြးျမဴေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ယင္းတို႔ႏွင့္
ဆက္ႏြယ္လ်က္ရွိေသာ ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းအလုိ႔ငွာ
ေျမကိုအသုံးျပဳ၍ ပ်ဳိးပင္၊ မ်ဳိးေစ့၊ မ်ဳိးႏွင့္ သားေပါက္မ်ား
ကုိယ္တုိင္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်သူ။
(စ) ေတာင္သူလယ္သမားအိမ္ေထာင္သားစု ဆုိသည္မွာ
ေသြးသားေတာ္စပ္၍ျဖစ္ေစ၊ အိမ္ေထာင္မႈျဖင့္ ေတာ္စပ္၍ျဖစ္ေစ၊
အတူတကြေနထုိင္လ်က္ ၄င္းအိမ္ေထာင္သားစုတြင္
အႀကီးအကဲျဖစ္သူ ေတာင္သူလယ္သမားတစ္ဦး၏
မိသားစုဝင္မ်ားကုိ ဆုိသည္။
(ဆ) အိမ္ေထာင္သားစုအႀကီးအကဲ ဆိုသည္မွာ
အိမ္ေထာင္သားစုတစ္စု၏ အႀကီးအကဲျဖစ္၍
ထုိအိမ္ေထာင္သားစုတြင္
လုပ္ငန္းမ်ားကို ေခါင္းေဆာင္လုပ္ကိုင္သူကို ဆုိသည္။
(ဇ) အေဆာက္အအုံျဖင့္ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ျပဳျပင္ျခင္း
ဆိုသည္မွာ လယ္ယာေျမကို လက္ရွိ လုပ္ပုိင္ခြင့္ရွိသူ၏ သို႔မဟုတ္
ထုိလုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူ၏ လက္ရွိမရမီ ယင္းလယ္ယာေျမကို
အျခားလုပ္ပုိင္ခြင့္ရွိသူမ်ား၏ စရိတ္ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊
လုပ္အားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ျပဳျပင္ျခင္းေၾကာင့္
လယ္ယာေျမ၏တန္ဖုိးကို ထာဝစဥ္ျမင့္ေစသည့္ ျပဳျပင္ျခင္းကို
ဆုိလုိသည္။ ယင္းစကားရပ္တြင္ လယ္ယာလုပ္ကုိင္သူေနထုိင္ရန္
သို႔မဟုတ္ လယ္ယာလုပ္ငန္းကို အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစရန္
တည္ေဆာက္ ျပဳလုပ္ထားေသာ အေဆာက္အအုံ၊
ေရထုတ္ေရသြင္းအတြက္ လုပ္ေဆာင္ထားမႈမ်ား၊ ဆည္ေျမာင္းမ်ား၊
ကန္မ်ား၊ ေရတြင္းမ်ား၊ ေရကာတာမ်ား၊ လမ္းမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ
ထာဝစဥ္ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ ျပဳလုပ္သည့္
လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားပါဝင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ထြန္ယက္စုိက္ပ်ဳိးေရးအတြက္
ေျမရွင္းျခင္း၊ ကန္သင္းျပဳလုပ္ျခင္းႏွင့္ ထာဝစဥ္ မတည္ၿမဲသည့္
တုိးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ ျပဳျပင္ေသာ လုပ္ေဆာင္ထားမႈမ်ားမပါဝင္။
(စ်) အုပ္ထိန္းသူ ဆိုသည္မွာ အရြယ္မေရာက္ေသာ သူကုိ
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စိတ္ေပါ့သြပ္သူကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊
ထုိသူတစ္ဦးဦး၏ ပစၥည္းကို သုိ႔မဟုတ္ ပစၥည္းႏွင့္တကြ
လူကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အုပ္ထိန္းေစာင့္ေရွာက္ေရးအတြက္
သက္ဆုိင္ရာ စီရင္ပုိင္ခြင့္အာဏာရွိသည့္
တရား႐ုံးက ခန္႔အပ္သူကို ဆုိသည္။
(ည) ေတာင္သူလယ္သမားအဖြဲ႕အစည္း ဆုိသည္မွာ
ေက်းလက္စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေစရန္
ထုတ္ျပန္ထားေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္ႏွင့္အညီ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ
ေတာင္သူလယ္သမားအဖြဲ႕အစည္းကို ဆုိသည္။
(ဋ) ဝန္ႀကီးဌာန ဆုိသည္မွာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕
လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္းဝန္ႀကီးဌာနကုိ ဆိုသည္။
(ဌ) ဦးစီးဌာန ဆိုသည္မွာ ေၾကးတိုင္ႏွင့္ ေျမစာရင္းဦးစီးဌာနကို ဆုိသည္။

"အခန္း(၂)"
======
လယ္ယာေျမကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳျခင္း

၄။ လယ္ယာေျမကို အသံုးျပဳခြင့္ရရွိထားသူသည္
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိရန္ သက္ဆိုင္ရာ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္
ေက်းရြာအုပ္စု လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕မွတစ္ဆင့္
ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ံုးသို႔ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ
ေလွ်ာက္ထားရမည္။

၅။ ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ံုးသည္ ပုဒ္မ ၄ အရ
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိရန္ ေလွ်ာက္ထားခ်က္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ စိစစ္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာ
ၿမိဳ႕နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သို႔ တင္ျပရမည္။

၆။ ၿမိဳ႕နယ္လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္
ဤဥပေဒအာဏာတည္သည့္ေန႔ရက္တြင္ တည္ရွိေနေသာ
လယ္ယာေျမမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေအာက္ပါလူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္
အဖြဲ႕အစည္းအား သက္ဆိုင္ရာ ခ႐ိုင္လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏
သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ံုးတြင္
သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ မွတ္ပံုတင္ေၾကး ေပးေဆာင္ေစ၍
မွတ္ပံုတင္ၿပီး လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳလက္မွတ္
ထုတ္ေပးရမည္ -
(က) လူပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ပါက -
(၁) လယ္ယာေျမကို အသံုးျပဳခြင့္ ရရွိထားေသာ ထိုအိမ္ေထာင္စုသည္
ေတာင္သူလယ္သမား အိမ္ေထာင္သားစု သို႔မဟုတ္
အိမ္ေထာင္သားစုဝင္ျဖစ္ရမည္။
(၂) လယ္ယာေျမကို အသံုးျပဳခြင့္ရရွိထားေသာ ထိုအိမ္ေထာင္သားစု
အႀကီးအကဲ သို႔မဟုတ္ ထိုအိမ္ေထာင္သားစုတြင္ ပါဝင္သူတစ္ဦး
သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိန္းသူသည္ ဤဥပေဒ ျပ႒ာန္းအတည္မျပဳမီ
တည္ဆဲေျမယာဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ တရားဝင္လက္ရွိလက္ငုတ္
လုပ္ကိုင္ေနသူ ျဖစ္ရမည္။
(၃) ဤဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီးေနာက္ ဤဥပေဒႏွင့္ျဖစ္ေစ၊
ဤဥပေဒအရျပဳသည့္ နည္းဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီျဖစ္ေစ
တရားဝင္အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရရွိသူျဖစ္ရမည္။
(၄) အသက္(၁၈)ႏွစ္ ျပည့္ၿပီးသူ ျဖစ္ရမည္။
(၅) ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ
ျဖစ္ရမည္။
(ခ) အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ပါက လယ္ယာေျမကို အသံုးျပဳခြင့္ရရွိထားေသာ
အစိုးရဌာန၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္း၊
ကုမၸဏီ သို႔မဟုတ္ အသင္းအဖြဲ႕ ျဖစ္ရမည္။

၇။ ၿမိဳ႕နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈ အဖြဲ႕သည္
ဤဥပေဒအာဏာတည္ၿပီးေနာက္ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္
ျပန္လည္သိမ္းယူေသာ လယ္ယာေျမႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္က
အခါအားေလ်ာ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ေသာ လယ္ယာေျမမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍
ေအာက္ပါ လူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္းကို
ခ႐ိုင္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္
ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ံုးတြင္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ
မွတ္ပံုတင္ေၾကးေပးေဆာင္ေစ၍ မွတ္ပံုတင္ၿပီး
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳလက္မွတ္ ထုတ္ေပးရမည္-
(က) လူပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ပါက-
(၁) လယ္ယာေျမကိုအသံုးျပဳ၍ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းတြင္
ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနသူ ျဖစ္ရမည္။
(၂) အေၾကာင္းထူးမရွိလွ်င္ သက္ဆိုင္ရာ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္
ေက်းရြာအုပ္စုတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္သူ ျဖစ္ရမည္။
(၃) အသက္(၁၈)ႏွစ္ ျပည့္ၿပီးသူ ျဖစ္ရမည္။
(၄) ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ
ျဖစ္ရမည္။
(ခ) အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ပါက လယ္ယာေျမတြင္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းကို
အမွန္တကယ္လုပ္ကိုင္လုိေသာ အစိုးရဌာန၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း၊
အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္း၊ ကုမၸဏီ သို႔မဟုတ္ အသင္းအဖြဲ႕
ျဖစ္ရမည္။

၈။ ၿမိဳ႕နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္
ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို
ဝယ္ယူျခင္း၊ လဲလွယ္ရယူျခင္း သို႔မဟုတ္ ေပးကမ္းသည္ကို
လက္ခံျခင္းျပဳသူအားလည္းေကာင္း၊
အေမြဆက္ခံျခင္းျဖင့္ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ရရွိသူအား
လည္းေကာင္း၊
ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္ႏွင့္ ေျမ႐ိုင္းလုပ္ပိုင္ခြင့္၊ အသံုးျပဳခြင့္ရရွိ၍
စိုက္ပ်ဳိးေျမအျဖစ္ ေဖာ္ထုတ္စိုက္ပ်ဳိးၿပီးေနာက္
ဤဥပေဒႏွင့္အညီ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္
ေလွ်ာက္ထားသူအားလည္းေကာင္း၊
ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ံုးတြင္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ
မွတ္ပံုတင္ေၾကးေပးေဆာင္ေစ၍ မွတ္ပံုတင္ၿပီး
လယ္ယာေျမ လုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳလက္မွတ္ ထုတ္ေပးရမည္။

"အခန္း(၃)"
======
လယ္ယာေျမ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိသူ၏ အခြင့္အေရးမ်ား

၉။ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိသူသည္ ေအာက္ပါ
အခြင့္အေရးမ်ားကို ရရွိေစရမည္ -
(က) လယ္ယာေျမကို လက္ရွိထားပိုင္ခြင့္၊ လယ္ယာေျမ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊
ယင္းသို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္မွ ေပၚထြက္လာသည့္ အက်ဳိးအျမတ္ကို
ခံစားပိုင္ခြင့္၊
(ခ) လယ္ယာေျမကို အားလံုးျဖစ္ေစ၊ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းျဖစ္ေစ
လုပ္ပိုင္ခြင့္အား သတ္မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ
ေရာင္းခ်ခြင့္၊ ေပါင္ႏွံခြင့္၊ ငွားရမ္းခြင့္၊ လဲလွယ္ခြင့္ႏွင့္ ေပးကမ္းခြင့္၊
(ဂ) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အေမြဆက္ခံျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
အျငင္းပြားမႈ ေပၚေပါက္လာပါက တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္အညီ
သက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုး၏ အဆံုးအျဖတ္ခံယူႏိုင္ခြင့္၊
(ဃ) သတ္မွတ္သည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း
မရွိသေရြ႕ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္၊
(င) လယ္ယာေျမတြင္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး
အတြက္ ေက်းလက္သမဝါယမအသင္း၏
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ပုဂၢလိကရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္
လည္းေကာင္း အက်ဳိးတူလုပ္ကိုင္ခြင့္၊
(စ) လယ္ယာေျမတြင္ ႏိုင္ငံျခားသား သို႔မဟုတ္
ႏိုင္ငံျခားသားပါဝင္ေသာအဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ပူးေပါင္း၍
ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွင့္အညီ အက်ဳိးတူလုပ္ကိုင္ခြင့္။

၁၀။ ဤဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၊ ၅၊ ၆၊ ၇၊ ၈ ႏွင့္ ၉ တို႔ပါ
ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ေျမႏုကြၽန္းခ်ထားျခင္းႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေစရ။

၁၁။ ေျမႏုကြၽန္းခ်ထားေရးကိစၥရပ္မ်ားအတြက္ ဤဥပေဒအရျပဳသည့္
နည္းဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းရမည္။

"အခန္း(၄)"
======
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိသူ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား

၁၂။ လယ္ယာေျမလုပ္ပုိင္ခြင့္ ရရွိသူသည္ -
(က) ဤဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားသည့္အတိုင္း လယ္ယာေျမကို
လုပ္ကိုင္ရမည္။
(ခ) လယ္ယာေျမႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဝန္ႀကီးဌာနက စည္းၾကပ္ေသာ
ေျမခြန္ႏွင့္ အျခားအခြန္အခမ်ားကို ေပးေဆာင္ရမည္။
(ဂ) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္း၊
ငွားရမ္းျခင္း၊ လဲလွယ္ျခင္းႏွင့္ ေပးကမ္းျခင္းတုိ႔ကို
ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ ဦးစီးဌာနကသတ္မွတ္သည့္
တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ႏွင့္ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမွတ္ပုံတင္ခတုိ႔ကို
ေပးေဆာင္၍ သက္ဆုိင္ရာၿမိဳ႕နယ္ ဦးစီးဌာန႐ုံးတြင္
မွတ္ပုံတင္ရမည္။
(ဃ) တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္အညီ အေမြဆက္ခံျခင္းျဖင့္
လယ္ယာေျမ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ရရွိသည့္အခါ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္
အညီ သက္ဆုိင္ရာၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ုံးတြင္ မွတ္ပုံတင္ရမည္။
(င) စိုက္ပ်ဳိးထုတ္လုပ္မႈ အရင္းအႏွီးအတြက္သာ
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ေပါင္ႏွံခြင့္ရွိၿပီး အစိုးရဘဏ္ သို႔မဟုတ္
အစိုးရက အသိအမွတ္ျပဳေသာ ဘဏ္တြင္သာ ေပါင္ႏွံရမည္။
(စ) သက္ဆုိင္ရာလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕က
တရားဝင္ခ်ထားျခင္းမရွိဘဲ က်ဴးေက်ာ္လုပ္ကိုင္ျခင္း မျပဳရ။
(ဆ) လယ္ယာေျမကို ခြင့္ျပဳမိန္႔မရရွိဘဲ အျခားနည္းသုံးစြဲျခင္း
မျပဳရ။
(ဇ) လယ္ယာေျမကို မူလစိုက္ပ်ဳိးလ်က္ရွိေသာ သီးႏွံအမ်ဳိးအစားမွ
အျခားသီးႏွံအမ်ဳိးအစားသို႔ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိဘဲ
ေျပာင္းလဲစိုက္ပ်ဳိးျခင္း မျပဳရ။
(စ်) ခုိင္လုံေသာအေၾကာင္းျပခ်က္မရွိဘဲ လယ္ယာေျမကို
လွပ္ထားျခင္း မျပဳရ။
(ည) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ မရမီကာလအတြင္း သို႔မဟုတ္
လယ္ယာေျမလုပ္ပုိင္ခြင့္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အျငင္းပြားမႈျဖစ္ေပၚေနေသာ
ကာလအတြင္း လယ္ယာေျမကို ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္း၊
ငွားရမ္းျခင္း၊ လဲလွယ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ေပးကမ္းျခင္း မျပဳရ။

၁၃။ ဤဥပေဒအာဏာတည္ၿပီးသည့္ေနာက္
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ အျငင္းပြားမႈ အ႐ႈပ္အရွင္းျဖစ္လာလွ်င္
ဦးစီးဌာနတြင္ မွတ္ပုံတင္ထားၿပီးမွသာ တရားဝင္
ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခြင့္ ရွိသည္။

၁၄။ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိသူသည္ လယ္ယာေျမ
လုပ္ပိုင္ခြင့္အားလုံးကိုျဖစ္ေစ၊ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းကိုျဖစ္ေစ
ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္မရရွိဘဲ မည္သည့္ႏုိင္ငံျခားသား
သို႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံျခားသားပါဝင္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းကိုမွ်
ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္း၊ ငွားရမ္းျခင္း၊ လဲလွယ္ျခင္း သို႔မဟုတ္
ေပးကမ္းျခင္း မျပဳရ။

"အခန္း(၅)"
======
လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕ အဆင့္ဆင့္ဖြဲ႕စည္းျခင္း

၁၅။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕သည္ -
(က) လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္းဝန္ႀကီးဌာန
ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက ဥကၠ႒အျဖစ္လည္းေကာင္း၊
လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္းဝန္ႀကီးဌာန
ဒုတိယဝန္ႀကီးက ဒုတိယဥကၠ႒အျဖစ္လည္းေကာင္း၊
ေၾကးတုိင္ႏွင့္ ေျမစာရင္းဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က
အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္လည္းေကာင္း၊
သက္ဆုိင္ရာအစိုးရဌာန၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ
အႀကီးအမွဴးမ်ားက အဖြဲ႕ဝင္မ်ားအျဖစ္လည္းေကာင္း
ပါဝင္ေသာ ဗဟိုလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းရမည္။
(ခ) ပုဒ္မခြဲ(က)အရ ဖြဲ႕စည္းေသာ
ဗဟုိလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕ကို အခါအားေလ်ာ္စြာ
ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္သည္။

၁၆။ ဗဟိုလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္ -
( က ) ေအာက္ပါလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕ အဆင့္ဆင့္ကို
 ဖြဲ႕စည္းေပးရမည္ -
(၁) တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၊
(၂) ခ႐ုိင္လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၊
(၃) ၿမိဳ႕နယ္လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၊
(၄) ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕။
(ခ) ပုဒ္မခြဲ(က)အရ ဖြဲ႕စည္းေသာ လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕
အဆင့္ဆင့္ကို အခါအားေလ်ာ္စြာ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏုိင္သည္။

"အခန္း(၆)"
======
ဗဟိုလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏ တာဝန္ႏွင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား

၁၇။ ဗဟိုလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏ တာဝန္ႏွင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားမွာ
ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္သည္ -
(က) တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၊ ခ႐ုိင္၊ ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္
ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု လယ္ယာေျမ စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕
အဆင့္ဆင့္တုိ႔၏ တာဝန္ႏွင့္လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို သတ္မွတ္ျခင္း၊
(ခ) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ မွတ္ပုံတင္ျခင္း၊ လယ္ယာေျမ
လုပ္ပိုင္ခြင့္ျပဳလက္မွတ္ ထုတ္ေပးျခင္း၊ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္၊
အသုံးျပဳခြင့္ေပးျခင္းႏွင့္ အျငင္းပြားမႈ ေျဖရွင္းျခင္းတို႔ႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ လမ္းညႊန္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း၊
(ဂ) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္း၊
ငွားရမ္းျခင္း၊ လဲလွယ္ျခင္း၊ ေပးကမ္းျခင္းတို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍
ေဆာင္ရြက္သည့္ကိစၥရပ္မ်ားကို လမ္းညႊန္ျခင္း၊
ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း၊
(ဃ) ပုဒ္မ ၁၉၊ ပုဒ္မခြဲ (ဂ) ႏွင့္ (ဃ)တုိ႔ပါ စီမံခန္႔ခြဲေရး
ျပစ္ဒဏ္တစ္ရပ္ရပ္ ခ်မွတ္ျခင္းခံရသူ၏ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို
လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၃၁ ႏွင့္ အက်ဳံးဝင္ေသာ လယ္ယာေျမကို
လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၃၇ အရ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္းခံရသူ၏
လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကိုလည္းေကာင္း ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းျခင္း၊
(င) ေက်းလက္ေဒသမ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပေဒသမ်ားတြင္
တုိးတက္လ်က္ရွိေသာ လူဦးေရႏွင့္ တုိးပြားလာေသာ
အိမ္ေထာင္စုမ်ားအတြက္ အိမ္ရာတည္ေဆာက္ရန္ လိုအပ္ခ်က္အရ
လယ္ယာေျမကိုအသုံးျပဳရန္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္
ျပည္နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏ ေက်းလက္ႏွင့္
ၿမိဳ႕ျပအိမ္ရာ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္
တင္ျပခ်က္မ်ားကို စိစစ္၍ အတည္ျပဳျခင္း၊
(စ) ေက်းလက္ေနျပည္သူလူထု၏ လူေနမႈဘဝ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႏွင့္
သက္ဆုိင္သည့္ စာသင္ေက်ာင္း၊ က်န္းမာေရးဌာန၊ ေဆး႐ုံ၊
ေဆးေပးခန္း၊ စာၾကည့္တုိက္၊ ေက်းလက္ေစ်း၊ သုသာန္ႏွင့္
အျခား လုိအပ္ေသာ အေဆာက္အအုံမ်ားအတြက္
လယ္ယာေျမကို အသုံးျပဳရန္ကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏
တင္ျပခ်က္ကို စိစစ္ၿပီး အတည္ျပဳျခင္း၊
(ဆ) လယ္ယာက႑ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္ လက္မႈလယ္ယာမွ
ေခတ္မီ စက္မႈလယ္ယာစနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းရာတြင္
လိုအပ္သည့္ လယ္ယာသုံးစက္ႏွင့္ စက္ကိရိယာမ်ား ထားရွိျခင္း၊
ဆန္စက္မ်ား၊ သီးႏွံသိုေလွာင္သည့္ ဂိုေဒါင္မ်ား၊
လိုအပ္ေသာ ကုန္ထုတ္လမ္းမ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား
တည္ေဆာက္ရာတြင္ လယ္ယာေျမကို အသုံးျပဳရန္ကိစၥႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လယ္ယာေျမ
စီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏ တင္ျပခ်က္ကို စိစစ္ၿပီး အတည္ျပဳျခင္း၊
(ဇ) လယ္ယာက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္
လက္မႈလယ္ယာစနစ္မွ ေခတ္မီစက္မႈလယ္ယာစနစ္သုိ႔
ကူးေျပာင္းႏုိင္ရန္ လယ္ယာေျမျပဳျပင္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္
လယ္ယာေျမကို အသုံးျပဳရန္ကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏
တင္ျပခ်က္ကို စိစစ္ၿပီး အတည္ျပဳျခင္း၊
(စ်) ေျမႏုကြၽန္း လုပ္ပုိင္ခြင့္ခ်ထားေရးႏွင့္
ယင္းလုပ္ပုိင္ခြင့္ရရွိသူမ်ား၏ အခြင့္အေရးဆုိင္ရာမူဝါဒမ်ား
ခ်မွတ္ျခင္း၊ လမ္းၫႊန္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း၊
(ည) ေရႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာ ခုတ္ထြင္စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ လမ္းၫႊန္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း၊
(ဋ) လယ္ယာေျမႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရအဖြဲ႕က
အခါအားေလ်ာ္စြာ ေပးအပ္သည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို
ေဆာင္ရြက္ျခင္း။

၁၈။ ဗဟုိလယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္
ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို
ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ေပါင္ႏွံျခင္း၊ ငွားရမ္းျခင္း၊ လဲလွယ္ျခင္းႏွင့္
ေပးကမ္းျခင္းကိစၥရပ္မ်ားအတြက္ ႏွစ္ဦးသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို
ရပ္ကြက္ သုိ႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕၏
ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ခ်ဳပ္ဆုိ၍ သက္ဆုိင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္ဦးစီးဌာန႐ုံး၌
မွတ္ပုံတင္ရာတြင္ လယ္ယာေျမတန္ဖုိးကုိ
ေဒသႏၲရအေျခအေနအရ ဆီေလ်ာ္ေသာႏႈန္းထားျဖစ္ေစရန္
သင့္ေလ်ာ္သည့္ လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕အား
လုပ္ပိုင္ခြင့္ အပ္ႏွင္းႏုိင္သည္။

"အခန္း(၇)"
======
စည္းကမ္းခ်က္မ်ားကိုလုိက္နာရန္ ပ်က္ကြက္၍ အေရးယူျခင္း

၁၉။ ဤဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂ ပါ စည္းကမ္းခ်က္အားလုံးကိုျဖစ္ေစ၊
စည္းကမ္းခ်က္တစ္ခုခုကိုျဖစ္ေစ လုိက္နာရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္
ဝန္ႀကီးဌာနက ဤကိစၥ အလို႔ငွာ ခန္႔အပ္သည့္
လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္ ဤဥပေဒႏွင့္
ဤဥပေဒအရထုတ္ျပန္ေသာ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ
စုံစမ္းစစ္ေဆးျပီးေနာက္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အမိန္႔တစ္ရပ္ကုိျဖစ္ေစ၊
တစ္ရပ္ထက္ပုိ၍ျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ႏုိင္သည္ -
(က) သတ္မွတ္သည့္ ဒဏ္ေၾကးေငြ ေပးေဆာင္ေစျခင္း၊
(ခ) သတ္မွတ္သည့္နည္းလမ္းအတုိင္း လယ္ယာေျမကို
ေဆာင္ရြက္ေစျခင္း၊
(ဂ) လယ္ယာေျမေပၚမွ ႏွင္ထုတ္ထုိက္သူမ်ားကို ႏွင္ထုတ္ျခင္း၊
(ဃ) လယ္ယာေျမေပၚတြင္ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိဘဲ
ေဆာက္လုပ္ထားေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားကုိ ဖယ္ရွားျခင္း။

၂ဝ။ ပုဒ္မ ၁၉ ပါ လယ္ယာေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈအဖြဲ႕သည္
ယင္းပုဒ္မအရ ခ်မွတ္ေသာအမိန္႔ကို လယ္ယာေျမလုပ္ပုိင္ခြင့္ရရွိသူက
လုိက္နာျခင္းမရွိလွ်င္ ယင္းအမိန္႔ပါ သတ္မွတ္ရက္ေက်ာ္လြန္ပါက
သက္ဆုိင္ရာတရား႐ုံးသို႔ ဦးတုိက္ေလွ်ာက္ထား တရားစြဲဆုိႏုိင္သည္။

၂၁။ လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရိွသူသည္ ဝန္ႀကီးဌာနက
စည္းၾကပ္ေကာက္ခံသည့္ အခြန္အခမ်ားကုိ ေပးေဆာင္ရန္
ပ်က္ကြက္လွ်င္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ထုိအခြန္အခမ်ားကုိ
ေျမခြန္မေျပ က်န္ေငြျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔ ေကာက္ခံျခင္း ခံရမည္။

(ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။)

credit - Aung Soe (Pyay)

No comments:

Post a Comment