"ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းၿမိဳ႕ေတာ္"
ခမ္းနားေသာ၊ ႀကီးက်ယ္ေသာ သမိုင္းတို႔ျဖင့္ ထုံမႊမ္းအပ္သည့္
ၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခု ရွိသည္။ ယင္းမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ (ဝါ)
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ပင္ ျဖစ္သည္။ အေလာင္းမင္းတရားက ၿပီးခဲ့သည့္
ႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀ ေက်ာ္က ဒဂုံၿမိဳ႕ကို သိမ္းၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ဟု
အမည္ေပးခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို သိမ္းၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္သည္
အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ စံျပၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္လည္း စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး (ၿငိမ္း) ဦးသန္းေရႊ
က ေနျပည္ေတာ္ ေဆာက္ၿပီးေနာက္ ယခုအခါ ‘ရန္ကုန္ၿမိဳ႕’ ဟု
အမည္တြင္လာသည္။
ယခုေတာ့ ရန္ကုန္သည္ ရန္အားလုံးကို ေထြးေပြ႔ထားရသလို
ျဖစ္ေနသည္။ အမိႈက္ပစ္ျခင္းမွအစ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းႀကီးမ်ား
အထိ မည္သို႔မွ် စနစ္တက် မရွိလွ။
သို႔ေသာ္ ေျပာင္းလဲလာမည့္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းၿမိဳ႕ေတာ္အတြက္
စီမံကိန္းမ်ားလည္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းေတြကို ေထြးပိုက္
ထားရသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္းရွိ အကြၽမ္းက်င္ဆုံးေသာ ေငြလိုက္
မုဆိုးႀကီးမ်ား ဤၿမိဳ႕တြင္ အေျခစိုက္သည္။ လူငယ္မ်ားအတြက္
ပညာေရးႏွင့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရွာေဖြရာလည္း ဤၿမိဳ႕တြင္
ပင္။ သူေဌးျဖစ္လိုသူမ်ားကလည္း ဤၿမိဳ႕တြင္ ဘီလီယံနာ
အိပ္မက္မက္ၾကျပန္သည္။
တကယ္တမ္းတြင္ ယေန႔ေခတ္ ရန္ကုန္သည္ အထည္ႀကီးပ်က္
ျဖစ္သည္။ ဘာမွမရွိ။ ဗလာနိတၳိ။ လမ္းေတြက ဆိုးသည္။ မီးက
ပုံမွန္မရ။ အေဆာက္အအုံေတြက မႀကံ့ခိုင္။ အာရွေနာက္ဆုံး
လက္က်န္ စီးပြားေရး ႏွလုံးသည္းပြတ္တြင္ ကမာၻအရပ္ရပ္မွ
စီးပြားေရးမုဆိုးမ်ားက ေျခခ်င္းလိမ္ေနျပန္သည္။ တစ္ဖက္တြင္
လည္း ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္မႈဆီသို႔ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ လွမ္းစျပဳေန
သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ကမာၻေက်ာ္ ကုမၸဏီမ်ား အၿပဳိင္အဆိုင္
ဝင္ေရာက္လာသည္။ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားကလည္း အကြက္
အကြင္းေစာင့္ၾကည့္ေနသည္။ ေဆာက္လက္စ အေဆာက္
အအုံမ်ား၊ တံတားမ်ား၊ လမ္းမ်ားအျပင္ လာအိုတစ္ႏိုင္ငံစာမွ်
ရွိေသာ လူဦးေရ ေျခာက္သန္းေက်ာ္ ေစ်းကြက္က
မ်က္စိက်စရာ။
နာဂစ္မုန္တိုင္း တိုက္ခတ္ခံရၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တိုးပြားလာ
သည့္ လူဦးေရေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးက မႏိုင္ဝန္ထမ္းသည့္ ဟန္ျဖင့္
ၿငီးျငဴစျပဳေနၿပီ။ အိမ္ရာသစ္မ်ား အလွ်ဳိလွ်ဳိ ေပၚလာသည္။
ေျမကြက္ေတြ အလုအယက္ ေဖာ္ၾကသည္။ ဟိုစီမံကိန္း၊
ဒီစီမံကိန္းၾကား႐ုံျဖင့္ ေျမေစ်းေတြ မိုးပ်ံကုန္သည္။
ဤတြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔ကလည္း မဟာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရး စီမံကိန္း ၂၀၄၀ ကို စတင္လာသည္။
ယင္းစီမံကိန္းကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွ စတင္၍ ဂ်ပန္အျပည္ျပည္
ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA)
အကူအညီျဖင့္ ေရးဆြဲခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
မဟာရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းတြင္ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ား၊
စီးပြားေရးဇုန္မ်ား၊ ျမစ္ကူးတံတားႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပင္ပတ္လမ္း၊
ၿမိဳ႕တြင္းပတ္လမ္း၊ အဆင့္ျမႇင့္တင္ထားသည့္ ရထားလမ္း၊
မိုးပ်ံလမ္းမႀကီးမ်ား၊ ေရႏွင့္လွ်ပ္စစ္ ရရွိေရး စီမံကိန္းမ်ား
လည္း ပါဝင္သည္။
ဤအရာမ်ားအားလုံး၏ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္မွာ လာမည့္
၂၄ ႏွစ္အလို ၂၀၄၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးသစ္
လက္ထက္တြင္ ယင္းမဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းကို ျပန္လည္
ျပင္ဆင္ေပးရန္ ညႊန္ၾကားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲခဲ့
ေၾကာင္း JICA ႐ုံး ကိုယ္စားလွယ္ မစၥတာကိုင္ အိခ်ီယိုနာကာ
ဆာဝါက ျပည္တြင္းမီဒီယာတစ္ခုသို႔ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းၿမိဳ႕ေတာ္အတြက္ လက္ရွိစီမံကိန္းမ်ားကို
တို႔ထိၾကည္ၾကပါစို႔။
***
"ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ား"
သမၼတ ဦးထင္ေက်ာ္ လက္ထက္တြင္ ရန္ကုန္တိုင္းလႊတ္ေတာ္
၌ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းအေၾကာင္း စတင္ၾကားလာရေသာ္လည္း
ေရရွည္စီမံခ်က္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေဆာတလ်င္ မျပဳလုပ္ျခင္း
ျဖစ္ေၾကာင္း ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထံမွ သိရသည္။
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း ၿပီးစီးလွ်င္မူ လူဦးေရ ထူထပ္မႈကို ေျဖေလွ်ာ့
ေပးႏိုင္ဖြယ္ရွိၿပီး အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း
ဖန္တီးေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ရွိၿပီးသား ၿမိဳ႕သစ္မ်ားကိုမူ ဖြံ႔ၿဖိဳးရန္ မတတ္ႏိုင္ေသးဘဲ
ၿမိဳ႕သစ္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္မလုံေလာက္သည့္ ျပႆနာကိုလည္း
ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္
မ်ား ေျပာဆိုၾကသည္။
“တကယ္လိုအပ္တဲ့ဟာ ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ မလိုအပ္ရင္ ဝန္ထုပ္
ဝန္ပိုး ျဖစ္တယ္။ အခု ခုံးေက်ာ္တံတားေတြပဲၾကည့္။ ယာဥ္ေၾကာ
ပိတ္ဆို႔မႈကို မေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဘူး။ ဘတ္ဂ်က္ထိတာပဲ ရွိတယ္”
ဟု စီးပြားေရး မူဝါဒေရးရာ ပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကို
က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
***
"ဗဟိုၿမိဳ႕တြင္း စီးပြားေရးဇုန္ႏွင့္ ဒုတိယ ဗဟိုစီးပြားေရးဇုန္"
ဗဟိုၿမိဳ႕တြင္း စီးပြားေရးဇုန္သည္ လက္ရွိဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ျဖစ္ေသာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္ကို အေျခခံသည္။
လမ္းမေတာ္၊ လသာ၊ ပန္းဘဲတန္း၊ ေက်ာက္တံတား၊
ဗိုလ္တေထာင္ႏွင့္ ပုဇြန္ေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္တို႔ ျဖစ္သည္။
ယင္းၿမိဳ႕နယ္မ်ားသည္ ၿမိဳ႕လယ္ျဖစ္၍ စီးပြားေရး အခ်က္အခ်ာ
က်သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျမေနရာမရွိ။ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး
႐ုံးခန္းမ်ား ဖြင့္ရန္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား စုၿပံဳတိုးေနၾကရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရက တစ္မ်ဳိး စီစဥ္သည္။ ယင္းသည္ မင္းဓမၼ
ေခၚ ဒုတိယ ဗဟိုစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္ေရး စတင္
စဥ္းစားရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းပင္ ျဖစ္သည္။
မင္းဓမၼစီးပြားေရးဇုန္သည္ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ မင္းဓမၼလမ္းႏွင့္
ေတာ္ဝင္လမ္းေထာင့္တြင္ တည္ရွိသည္။ စီမံကိန္း ဧရိယာ
အျဖစ္ ဧက ၄၀၀ ေက်ာ္သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း စီမံကိန္း
ပထမအဆင့္အျဖစ္ စည္ပင္သာယာပိုင္ေျမ ၃၆ ဧက ေပၚတြင္
တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား စတင္လ်က္ရွိသည္။
စည္ပင္ပိုင္ေျမကို ကနဦး ႏွစ္ ၅၀၊ ၁၀ ႏွစ္သက္တမ္းတိုး
ႏွစ္ႀကိမ္၊ ေျမငွားခအျဖစ္ တစ္ႏွစ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ
၁၂၀,၀၀၀ ျဖင့္ ငွားရမ္းခဲ့သည္။ အဆိုပါ လုပ္ငန္းမ်ားကို တင္ဒါ
ေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ First Myanmar Construction က
ကိုရီးယားဒီဇိုင္းျဖင့္ တည္ေဆာက္လ်က္ရွိသည္။ စီမံကိန္းကာလ
ငါးႏွစ္ၾကာျမင့္မည္ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၂၁ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးမည္ဟု
ခန္႔မွန္းထားသည္။စီမံကိန္း ကုန္က်စရိတ္မွာ အေမရိကန္
ေဒၚလာ သန္း ၃၅၀ ခန္႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံပိုင္သတင္းစာမ်ား
တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ေနရာအက်ယ္အဝန္းႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေရွာင္ရွား
ႏိုင္သည့္ အဆိုပါ စီမံကိန္းသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ ထပ္မံတိုးဝင္
လာမည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ အသက္႐ွဴေခ်ာင္ေစ
လိမ့္မည္ဟု သြင္းကုန္လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဧက ၄၀၀ က်ယ္သည့္ အဆိုပါ စီမံကိန္း
ေျမေနရာမ်ားစြာကို ခ႐ိုနီလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားက ပိုင္ဆိုင္ထားၿပီး
ျဖစ္ေၾကာင္း အမည္မေဖာ္လိုသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္
တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။
“ရာခိုင္ႏႈန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ခ႐ိုနီေတြ ခြဲေဝယူၿပီး
သြားပါၿပီ” ဟု ၎က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ထို႔ျပင္ စီမံကိန္းေနရာသည္ တစ္ေခတ္တစ္ခါက တပ္မေတာ္
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား ေနထိုင္သည့္ ကမာၻေအးဗီလာႏွင့္ နီးကပ္သည့္
အျပင္ မဂၤလာဒုံ ေလယာဥ္ကြင္းႏွင့္လည္း နီးကပ္ေပရာ
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ မ်က္စိက်စရာ ျဖစ္လာသည္။
ျမန္မာကြန္ဗင္းရွင္းစင္တာထက္ ေျခာက္ဆခန္႔ႀကီးၿပီး
လူဦးေရ ၄၀၀၀ ေက်ာ္ ဝင္ဆံ့သည့္ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္
ကြန္ဗင္းရွင္းစင္တာတစ္ခုကိုလည္း တည္ေဆာက္လ်က္
ရွိသည္။
***
"ျမစ္ကူးတံတားႀကီးမ်ား"
ျမစ္ကူးတံတားႀကီးမ်ားတြင္ ဒလ-ရန္ကုန္ တံတားမွာ အေကာင္
အထည္ေဖာ္မည့္ အရိပ္အေယာင္မ်ား ေတြ႔ျမင္ေနရၿပီ ျဖစ္သည္။
ယင္းတံတားေၾကာင့္လည္း ဒလၿမိဳ႕နယ္ အမိႈက္ပုံေဘးနားရွိ
ေျမေစ်းမ်ားပင္ မိုးထိေအာင္ ျမင့္တက္ကုန္ၾကသည္ဟု
ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။
အရွည္ေပ ၆၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိမည့္ အဆိုပါ တံတားကို ရန္ကုန္ဘက္
ကမ္း ဘုန္းႀကီးလမ္းႏွင့္ ဒလဘက္ကမ္း ဗိုလ္မင္းေရာင္လမ္း
ေနရာတို႔တြင္ ဆက္သြယ္ေဆာက္လုပ္မည္ ျဖစ္သည္။
စီမံကိန္းကာလ ငါးႏွစ္ျဖစ္ၿပီး လာမည့္ ၂၀၂၁ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီး
မည့္ အဆိုပါ စီမံကိန္းအတြက္ ျမန္မာအစိုးရက အေမရိကန္
ေဒၚလာ သန္း ၃၀ ႏွင့္ ကိုရီးယားအစိုးရေခ်းေငြ အေမရိကန္
ေဒၚလာ ၁၃၇ ဒသမ ၈၃၃ သန္းေက်ာ္တို႔ျဖင့္ တည္ေဆာက္
မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏
ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ သိရသည္။
တံတားေၾကာင့္ ဒလၿမိဳ႕နယ္ရွိ ေဒသခံမ်ား၏ လူေနမႈဘဝ
ျမင့္တက္လာမည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ယုံၾကည္ၾကသည္။
ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ျမစ္ကို ၿမိဳ႕လယ္ပို႔ထား၍
ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းကို ၿမိဳ႕ကြက္ခ်ဲ႕ထြင္ေစျခင္းျဖင့္ ပိုမိုတိုးတက္
လာေလ့ ရွိေၾကာင္း ျမန္မာ့စီးပြားေရး ေလ့လာသူ
ဦးလွေမာင္က ဆိုသည္။
ထ႔ိုျပင္ ရန္ကုန္ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္ရွိ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားကို အထူး
စီးပြားေရးဇုန္အျဖစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းတြင္
ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ေတာင္ပိုင္းသို႔
ခ်ဲ႕ထြင္သြားမည့္ သေဘာ ရွိေနသည္။
ယင္းသို႔ ဆိုပါက ရန္ကုန္ျမစ္သည္ အဂၤလန္ လန္ဒန္
ၿမိဳ႕လယ္ေခါင္ရွိ သိမ္းျမစ္ကဲ့သို႔ပင္ ေနာင္အခါတြင္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားမည္ ျဖစ္သည္။
ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္ရွိ ခ်ဲ႕ထြင္မည့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ ဒလ၊ တြံေတး၊
ကြမ္းၿခံကုန္း၊ လက္ခုပ္ကုန္းႏွင့္ ေကာ့မွဴးၿမိဳ႕နယ္တို႔ ပါဝင္ရာ
ဒလတံတားသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္မွတစ္ဆင့္ အဆိုပါ ၿမိဳ႕နယ္
မ်ားသို႔ သြားေရာက္ရန္ အဓိကလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္လာမည္။
ကြမ္းၿခံကုန္းသည္ ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းရွိရာ စက္မႈဇုန္ႏွင့္
ေလယာဥ္ကြင္း စီမံကိန္း တည္ေဆာက္ရန္ တိုင္းအစိုးရအဖြဲ႔
က ရည္ရြယ္ထားျပန္သည္။
ဒလတံတားသည္ မဂၤလာဒုံ-ဒလ လမ္းေၾကာင္းသစ္ျဖင့္ အသစ္
တည္ေဆာက္မည့္ ဟံသာဝတီေလဆိပ္ကို ခ်ိတ္ဆက္ထားမည္
ျဖစ္ရာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ မ်က္စိက်စရာ ျဖစ္လာသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဒလသည္ ေရရွားသည္ဟု နာမည္ေက်ာ္ရာ
နည္းပညာျဖင့္ ေက်ာ္လႊားရဖြယ္ ရွိေနသည္။
***
"ဟံသာဝတီေလဆိပ္ႏွင့္ မိုးပ်ံတံတား"
ျမန္မာ့အႀကီးဆုံး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္ ျဖစ္လာမည့္
ဟံသာဝတီေလဆိပ္ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ၆၅ ကီလိုမီတာ အကြာ
တြင္ ပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ တင္ဒါေအာင္ျမင္ထား
ေသာ Yangon-Changi-JGC Consortium ကုမၸဏီတို႔က
တည္ေဆာက္မည္ ျဖစ္သည္။
လက္ရွိတြင္ သေဘာတူညီမႈ မူေဘာင္ကိုသာ လက္မွတ္
ေရးထိုးထားၿပီး ယခုႏွစ္အတြင္း တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား
စတင္ႏိုင္မည္ဟု ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈ
ဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေက်ာ္စိုးက ေျပာၾကား
ထားသည္။
ဟံသာဝတီေလဆိပ္ တည္ေဆာက္ၿပီးပါက ရန္ကုန္အျပည္ျပည္
ဆိုင္ရာေလဆိပ္တြင္ ခရီးသည္ သိပ္သည္းမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မည္
ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ တည္ေဆာက္မည္ဟု
ရန္ကုန္တိုင္းအစိုးရက ဆိုထားသည့္ ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္၏
အေနအထားအေပၚ မူတည္၍ ဟံသာဝတီေလဆိပ္၏
အနာဂတ္ ေျပာင္းသြားဖြယ္ ရွိသည္။
ဟံသာဝတီေလဆိပ္ႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို မိုးပ်ံလမ္းျဖင့္ ဆက္သြယ္
မည္ ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္မွ ဟံသာဝတီေလဆိပ္သို႔
သြားရာတြင္ ယာဥ္ေၾကာက်ပ္တည္းမႈကို ေရွာင္ရွားရန္အတြက္
မိုးပ်ံတံတား စီမံကိန္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ယင္းစီမံကိန္းသည္ လူအမ်ား စိတ္ဝင္စားမႈ ခံေနရေသာ္လည္း
ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ JICA တို႔က အႀကဳိေလ့လာဆန္းစစ္မႈ ျပဳလုပ္
သည့္ အဆင့္သာ ရွိေနေသးသည္။ မိုးပ်ံတံတား စီမံကိန္းကို
ကိုရီးယားႏွင့္ ျပဳလုပ္ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္ဟု
ဦးတိုးေအာင္က ေျပာၾကားသည္။
“ဒါေပမဲ့ဗ်ာ ေလဆိပ္ကိုသြားဖို႔ တစ္ခုတည္းအတြက္နဲ႔ မိုးပ်ံ
တံတားႀကီး ေဆာက္ရမယ္ဆိုရင္ ဘတ္ဂ်က္ေတြ အရမ္းကုန္
မွာေပါ့” ဟု UMFCCI ဒုတိယဥကၠ႒
ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေလးက ဆိုသည္။
***
"သတိျပဳရမည့္ အကူအညီႏွင့္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း ၿမိဳ႕ေတာ္"
ဒုတိယကမာၻစစ္ အၿပီးတြင္ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ကို ႏွိပ္ကြပ္ရန္
အရင္းရွင္ႏိုင္ငံမ်ား၏ အကူအညီေပးမႈမ်ားမွာ ေခတ္စားလာ
သည္။ အကူအညီေပးမည့္ အစိုးရမ်ားမွာ ဒီမိုကေရစီ ပို႔ကုန္
ျဖန္႔ျဖဴးလိုျခင္း သို႔မဟုတ္ ၎တို႔အစိုးရ အလိုက်ေစမည့္
အျပဳအမူမ်ဳိး လုပ္ေဆာင္မွသာ အကူအညီေပးသည့္
အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္လာသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ ႏိုင္ငံေရးအရ
မဟုတ္ေသာ္လည္း ၎တို႔ႏိုင္ငံရွိ ကုမၸဏီမ်ား အက်ဳိးရွိေစမည့္
မူဝါဒမ်ဳိး (Trade and Aid Policy) ျဖင့္ အကူအညီမ်ားကို
ဖြံ႔ၿဖဳိးဆဲႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေပးအပ္လာၾကသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ အတိုးမဲ့ေခ်းေငြ သို႔မဟုတ္ အတိုးႏႈန္းနည္းသည့္
ေခ်းေငြတစ္ရပ္ ရယူလိုပါက စီမံကိန္းႏွင့္ ဆိုင္သည့္ ၎တို႔ႏိုင္ငံ
မွ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ဝယ္ယူရျခင္း၊ ၎တို႔ႏိုင္ငံ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက
အႀကံေပးၿပီး အႀကံေပးခ ရယူျခင္းကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္
လာၾကသည္။
ယင္းတို႔အနက္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွ USAID ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ
JICA တို႔မွာ နာမည္ႀကီးသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္း ၂၀၄၀ ကို JICA
အကူအညီျဖင့္ အဓိကေရးဆြဲၿပီး ျပည္တြင္းတတ္သိပညာရွင္
အခ်ဳိ႕လည္း ပါဝင္ခဲ့ၾကသည္။
ယင္းစီမံကိန္းကို ေဖာ္ေဆာင္ရန္အတြက္မူ ျမန္မာတြင္ ေငြေၾကး
မလုံေလာက္။ အမ်ားစုကို ဂ်ပန္ထံမွ လည္းေကာင္း၊ အခ်ဳိ႕ကို
ကိုးရီယားႏွင့္ အျခားေသာ ႏိုင္ငံမ်ားထံမွ လည္းေကာင္း
ေခ်းယူရမည္ ျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကမ္းနားလမ္းရွိ လွ်ပ္စစ္ရထား စီမံကိန္းကို ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ
အကူအညီျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ္လည္း တစ္လခန္႔ အၾကာ
တြင္ ရပ္ဆိုင္းသြားခဲ့ရသည္။ ယင္းစီမံကိန္းအတြက္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ
ဝယ္ယူခဲ့ရသည့္ ရထားတြဲအေဟာင္းမ်ားသာ အဖတ္တင္
ခဲ့သည္။
စီမံကိန္း မစတင္မီက ေလ့လာဆန္းစစ္သည္မွာလည္း JICA
သာ ျဖစ္ သည္။ စီမံကိန္း ရပ္ဆိုင္းရသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ဟု ဆိုျပန္ရာ JICA သည္ ကနဦး
ဆန္းစစ္စဥ္က မျမင္ဟန္ေဆာင္၍ ရထားတြဲေဟာင္းမ်ား
ေရာင္းခ်ခဲ့ေလသေလာဟု ေမးခြန္းမ်ား ရွိလာသည္။
“စီမံကိန္းအမွားေတြေပါ့။ သြားၿပီေလ။ အစ္ကိုတို႔လည္း သိတယ္။
ေတာ္ေတာ္ဆိုးဆိုးရြားရြား ျဖစ္တာ။ အဲဒါမ်ဳိးမျဖစ္ေအာင္ အစ္ကို
တို႔က လုပ္ၾကရမွာ” ဟု ရန္ကုန္တိုင္း လႊတ္ေတာ္
ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ေက်ာ္ထြန္းက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
လက္ရွိတြင္ ရန္ကုန္-ဒလ တံတား စီမံကိန္းအတြက္ ကိုရီးယား
ႏိုင္ငံမွ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၃၇ ဒသမ ၈၃၃ သန္းေက်ာ္
ေခ်းယူရာတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၅ သန္း တန္ဖိုးရွိ လူစီး
ရထားတြဲ အသစ္ ၁၀၀ ဝယ္ယူရန္ ပါရွိသည္။ ယင္းစာခ်ဳပ္ကို
ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလအတြင္း ႏွစ္ဖက္အစိုးရ
တာဝန္ရွိသူမ်ား စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
“ျပည္ပအကူအညီေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ သတိထားၿပီး
လုပ္ကိုင္ေစခ်င္တယ္” ဟု စီးပြားေရး မူဝါဒေရးရာ ပညာရွင္
ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက သတိေပးပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရး မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္း၂၀၄၀ ေဖာ္ေဆာင္
ရာတြင္ ျပည္ပအကူအညီမ်ားယူမည္ ဆိုပါက သတိထားရန္
လုိသကဲ့သို႔ တစ္ဖက္တြင္လည္း ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္က ကဲ့သို႔
စိတ္ႀကီးဝင္မႈမ်ား မပါဘဲ ယူသင့္ယူထိုက္သည့္ အကူအညီမ်ား
ကို ႏိုင္ငံတကာဆီမွ ရယူရမည္ ျဖစ္သည္။
တည္ေဆာက္ၿပီးေသာ္လည္း အေျခခံအေဆာက္အဦ
မျပည့္စုံသည့္ လိႈင္သာယာ၊ ေရႊျပည္သာ၊ သာေကတ၊
ေတာင္ဒဂုံ၊ ေျမာက္ဒဂုံ ၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကုိ ျပည့္စုံေအာင္ လုပ္ရန္
ထက္ ၿမိဳ႕သစ္မ်ား တည္ေဆာက္ရန္ ပိုမိုဆႏၵရွိေနၾကသည္ကို
ေန႔စဥ္သတင္းမ်ားက ေဖာ္ျပေနၾကသည္။
“ဒါေပမဲ့ဗ်ာ။ ဘယ္လိုပဲခ်ဲ႕ခ်ဲ႕ ႏိုင္ငံစီးပြားေရး မေကာင္းရင္
မရဘူး” ဟု ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းရွင္ ဦးႏိုင္ဝင္းက
ဆိုသည္။
စီမံကိန္းတစ္ခု ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းသည္ စီးပြားေရးအရ မည္မွ်
အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈ ရွိသည္ကို ထုတ္လုပ္မႈ စြမ္းရည္တိုးတက္မႈ၊
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ က်ဆင္းလာမႈႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး မည္မွ်တိုးတက္
လာသနည္း ဆိုသည့္ နည္းလမ္းသုံးသြယ္ျဖင့္ တိုင္းတာႏိုင္သည္
ဟု ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက ဆိုသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢဳိလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က
စင္ကာပူခရီး၌ လာမည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ တြင္ ျမန္မာသည္
စင္ကာပူကို ေက်ာ္တက္မည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္
စီမံခန္႔ခြဲမႈ သေဘာတရားမ်ားအရ ျမန္မာသည္ စင္ကာပူကို
ေက်ာ္မည္ထက္ ရန္ကုန္သည္ စင္ကာပူကို ေက်ာ္မည္က
ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ပိုရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ အစုအဖြဲ႔ေသးေလ
စီမံခန္႔ခြဲရ ပိုလြယ္ကူေလ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။
“စင္ကာပူကို မီေအာင္ဆိုတာထက္ ကိုယ္နဲ႔အေျခအေနတူတဲ့
အိမ္နီခ်င္း ဗီယက္နမ္တို႔၊ ထိုင္းတို႔ဆီမွာ ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေအာင္
ဘယ္လိုလုပ္လဲဆိုတာ ေလ့လာသင့္တယ္” ဟု
ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက အႀကံျပဳသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစ သုခၿမိဳ႕ေတာ္ဆီသို႔ မေရာက္မီ ေဆာက္လုပ္ေရး
လုပ္ငန္းရွင္ ဦးႏိုင္၀င္း၏ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းၿမိဳ႕ေတာ္ ၂၀၄၀ ျပည့္ႏွစ္
ရန္ကုန္မွာ ေနခ်င့္စဖြယ္ ျဖစ္ေနသည္။
ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ မိုးပ်ံတံတားမ်ား၊ ေျမေအာက္ရထား
လမ္းမ်ား၊ စိမ္းလန္းေသာ ဧရိယာမ်ား၊ ခမ္းနားသပ္ရပ္ေသာ
တိုက္တာမ်ား၊ ရန္ကုန္ျမစ္ တစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ မီးေရာင္
ထိန္ထိန္ျဖင့္ ျမစ္ကမ္းေဘး ေလညႇင္းခံေနသည့္ ျပည္သူမ်ားႏွင့္
စည္ကားလ်က္ရွိသည္။
“အခုေတာင္မွ မိုးပ်ံတံတားေတြေပၚမွာ (ကားနဲ႔) ေျပးေနတာ။
စိတ္ကူးေတြနဲ႔တင္ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းေနၿပီ” ဟု ဦးႏုိင္ဝင္းက
ရယ္သြမ္းသြမ္းလ်က္ ဆိုေလေတာ့သည္။
(ရဲႏုိင္ဦး)
credit - The Voice
“အိမ္ျခံေျမ လမ္းဆံု” မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ာ -
------------------------------------------------
အိမ္ျခံေျမနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေၾကာ္ျငာမ်ားအား
ေအာက္ပါ link ကိုႏိွပ္၍ ေလ့လာႏိူင္ပါတယ္။
https://www.facebook.com/726764717432470/photos/a.727586294016979.1073741828.726764717432470/1183546585087612/?type=3&theater
No comments:
Post a Comment