Monday, December 28, 2015

“ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အိမ္ၿခံေျမႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းကို တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လွစ္ဟၾကည့္ျမင္ျခင္း”


“ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အိမ္ၿခံေျမႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းကို
တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း လွစ္ဟၾကည့္ျမင္ျခင္း”


ျမန္မာႏိုင္ငံဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕
ေနေရးနဲ႔ တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္ေနတဲ့ အိမ္ၿခံေျမ
အေၾကာင္းကိုသာ အဓိကထားၿပီး ဗဟုသုတအေနနဲ႔
မွ်ေဝခ်င္ပါတယ္။

ကိုလိုနီေခတ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ
အသန္႔ရွင္းဆံုးၿမိဳ႕ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ၿမိဳ႕ျပတည္ေဆာက္ပံု
အေနအထားမွာလည္း အလြန္ပဲ စနစ္က်ခဲ့ေၾကာင္း
သိရပါတယ္။

၁၉၅၈-၁၉၆၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ
ေခတၱအုပ္ခ်ဳပ္စဥ္က ေတာင္ဥကၠလာပ၊ ေျမာက္ဥကၠလာပ၊
သာေကတ၊ သုဝဏၰၿမိဳ႕သစ္ ေတြကို စတင္တည္ခဲ့ပါတယ္။
အသစ္ေတြကို အကြက္႐ိုက္ၿပီး အစိုးရဝန္ထမ္းႏွင့္
မူလေနထိုင္သူ မ်ားကိုသာ ဦးစားေပး ျပန္လည္ ခ်ထား
ေပးခဲ့ပါတယ္။

ယခုတိုင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးဟာ ၿမိဳ႕ျပဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္
တစ္ေယာက္ ေျပာခဲ့သလိုပဲ နာတာရွည္ေရာဂါ ရခဲ့တာဟာ
၁၉၅၈-၁၉၆၀ ခုႏွစ္ ၿမိဳ႕သစ္ေတြ စတည္ကတည္းကလိ႔ု
ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့
* ၿမိဳ႕သစ္တည္မယ္ဆိုရင္ ၿမိဳ႕အဂၤါရပ္ေတြနဲ႔ ညီညြတ္ေစမယ့္
အေျခခံ အေဆာက္အဦေတြကို စီမံကိန္းမ်ားမွာ ထည့္သြင္း
တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း မရွိတာဟာ ယခုလတ္တေလာ
ႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ အေထြေထြက်ပ္တည္းမႈကို
ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ *

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း အစိုးရက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕
စည္ပင္ဧရိယာကို တိုးခ်ဲ႕ၿပီး ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းေတြ အျဖစ္
ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ေတာင္ပိုင္း)၊ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ေျမာက္ပိုင္း)၊
လႈိင္သာယာ၊ ေရႊျပည္သာၿမိဳ႕နယ္ ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး
ေနာက္ႏွစ္ပိုင္းေတြမွာ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ဆိပ္ကမ္း)၊
ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (အေရွ႕ပိုင္း) ၿမိဳ႕ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။
ယင္းၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တာ မွာလည္း
အရင္ေခတ္က လိုပဲ ေျမကြက္ေတြကို အကြက္ခ်ၿပီး
ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ မူလေနသူမ်ားကို ျပန္လည္ ေနရာ
ခ်ထားေပးခဲ့ၿပီး လိုအပ္တဲ့ လွ်ပ္စစ္မီး၊ ေရ၊ လမ္း၊ တံတား
စသည့္ အေျခခံအေဆာက္အဦ ေတြကို စနစ္တက်
အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေပးျခင္း မရွိခဲ့ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ ၆၀ နီးပါးက စတည္ခဲ့တဲ့
ေတာင္ဥကၠလာပ ၿမိဳ႕နယ္မွာေတာင္ ယခုမွ ဖံြ႕ၿဖိဳးခါစ
ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ၿမိဳ႕သစ္တည္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့
အေျခခံအေဆာက္အဦေတြ ထဲကမွ မလုပ္မျဖစ္
စတင္လုပ္ရမွာက ေရဆိုးထုတ္တဲ့ ေရေျမာင္းေတြပါပဲ။

* ေရေျမာင္းေတြ မရွိခဲ့ျခင္းဟာ မိုးတြင္းကာလမွာ ရန္ကုန္
တစ္ၿမိဳ႕လံုးနီးပါး ေရႀကီး ေရလွ်ံမႈေတြ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ *

၁၉၉၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ၿမိဳ႕သစ္ေတြအျပင္
* စက္မႈဇုန္ ၂၀ နီးပါးကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ပါေသးတယ္။
ဒါေပမဲ့ ယခုတိုင္ ဒဂံု (ဆိပ္ကမ္း)၊ ဒဂံု(အေရွ႕) ၿမိဳ႕သစ္ေတြနဲ႔
တခ်ဳိ႕စက္မႈဇုန္ေတြမွာ အေျခခံအေဆာက္အဦေတြ
မျပည့္စံုလို႔ ေျမကြက္သက္သက္ အေနအထားေတြနဲ႔ပဲ
၂၀၀၀ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ အိမ္ၿခံေျမ ေစ်းကစားသူေတြရဲ႕
ေစ်းကစားရာ ကစားကြင္းေတြ ျဖစ္ေနဆဲပဲ။ *

***

ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ႕ ၿမိဳ႕ျပအိမ္ရာ
စီမံကိန္းေတြမွာ အထူးသျဖင့္ ေျမနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စီမံခန္႔ခဲြမႈ
အားနည္းခ်က္ေတြ အမ်ားအျပား ရွိခဲ့တာကလည္း
ေခတ္မီဖံြ႕ၿဖိဳးတဲ့ ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္သို႔ မေရာက္ခဲ့ရျခင္းရဲ႕
အေၾကာင္းအရင္း တစ္ရပ္ပါပဲ။

ၿပီးေတာ့
* ၿမိဳ႕ျပအိမ္ရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေခတ္အဆက္ဆက္
ျပ႒ာန္းတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ၊ အမိန္႔ေတြ၊
ညႊန္ၾကားခ်က္ေတြမွာ သက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ားရဲ႕
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အားနည္းတာေတြ၊ အဂတိတရားမကင္း
တာေတြ၊ မၾကာခဏ မူဝါဒ ေျပာင္းလဲတာေတြေၾကာင့္
ၿမိဳ႕ေနျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ဥပေဒ စည္းကမ္းလိုက္နာမႈ၊
အခြန္ထမ္းေဆာင္မႈ၊ မိမိတို႔၏ ရပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးနဲ႔
တာဝန္ေတြကို နားလည္သိရွိမႈ အလြန္အမင္း
အားနည္းခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါတယ္။ *

ဥပမာေျပာရရင္
လတ္တေလာ မီဒီယာေတြမွာ ေတြ႕ရတဲ့ အိုးအိမ္ဖံြ႕ၿဖိဳးေရး
ဘဏ္မွ တာဝန္ရွိသူက သူတုိ႔ဘဏ္ကို အိမ္ေဆာက္ဖို႔အတြက္
ေခ်းေငြရယူလိုတယ္ ဆိုၿပီး ေလွ်ာက္ထားသူ အိမ္ၿခံေျမ
ပိုင္ရွင္ ေတြရဲ႕ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ ပိုင္ဆိုင္မႈ ခိုင္မာျခင္း
မရွိတာေတြ႕ရတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

အဲဒါ ဘာကိုျပသလဲ ဆိုေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္က
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းအရ ေနထိုင္ခြင့္ ေျမခ်ပါမစ္ ရထားတဲ့သူေတြ
အေနနဲ႔ ေျမငွားဂရန္ စာခ်ဳပ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲေလွ်ာက္ထားခဲ့ျခင္း
မရွိတာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ဒုတိယအမ်ားဆံုးက ေျမပိုင္ေျမတို႔၊ ဂရန္ေျမတို႔ကို ဝယ္ထား
ေပမယ့္ ကိုယ့္အမည္ေပါက္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲေလွ်ာက္တာတို႔၊
သက္တမ္း တိုးတာတို႔ မလုပ္ခဲ့တဲ့သူေတြ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုေတြျဖစ္ရတာလဲ ဆိုေတာ့ အထက္မွာ
ေဖာ္ျပခဲ့သလို သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရဌာနေတြရဲ႕
ႀကိဳးနီးစနစ္လို႔ပဲ ေခၚမလား၊ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီယႏၲရား လုိ႔ပဲ ေခၚမလား၊
၎တို႔နဲ႔ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရမွာ ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အလြန္ပဲ
ေၾကာက္ၾကပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္ေၾကာက္ရသလဲ ဆိုတာကလည္း သူတုိ႔မွာ
အေၾကာင္းျပခ်က္ကေတာ့ အခိုင္အလံုပါပဲ။ အဓိကေတာ့
ေငြေၾကး မတတ္ႏိုင္တာပါ။ ဗဟုသုတ နည္းတာ၊ နားမလည္တာ
ေတြကလည္း ကိုယ္ေနတဲ့ အိမ္ၿခံေျမကို ပိုင္ဆိုင္မႈ ခိုင္မာေစဖို႔
မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါဘူး။

* စာေရးသူရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳကို
ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာရရင္ စာခ်ဳပ္တစ္ခု မွတ္ပံုတင္တဲ့အခါမွာ
ဝန္ထမ္းက စာခ်ဳပ္မွတ္ပံုတင္ေၾကး ဆိုၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သို႔
တရားဝင္ ေပးသြင္းရမည့္ေငြ အျဖစ္ ေျပစာေပၚမွာ
သံုးက်ပ္ေျခာက္ဆယ္ျပား (၃ိ-၆၀ျပား) လို႔ ေရးေပမယ့္
အမွန္တကယ္မွာေတာ့ ေန႔တစ္ဝက္ေလာက္ လူကိုယ္တိုင္
အခ်ိန္ေပး ေစာင့္ရတဲ့အျပင္ ေငြသံုးေသာင္းေလာက္
အနည္းဆံုးကုန္ၿပီး တစ္လေလာက္ ထပ္ေစာင့္ၿပီးမွ
စာခ်ဳပ္က ရပါတယ္။ *

ေနာက္ အိမ္ၿခံေျမအမည္ေပါက္ ေလွ်ာက္ထားလိုသူ ေတြရဲ႕
ႀကီးမားတဲ့ အခက္အခဲကေတာ့ ေရာင္းခြန္/ဝယ္ခြန္
ေပးေဆာင္ႏိုင္ျခင္း မရွိတာပါပဲ။

* ျပည္တြင္းအခြန္မ်ား ဦးစီးဌာနကလည္း အခြန္စနစ္နဲ႔
ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒတို႔၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကို အခြန္ထမ္း
ျပည္သူေတြကို ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈရွိရွိနဲ႔ ရွင္းျပတာတို႔၊
ပညာေပးတာတို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ အားနည္းခဲ့တဲ့အျပင္
အဆံုးအျဖတ္ေပးရမယ့္ စီမံ/ညႊန္ၾကားရမယ့္
ရာထူးေနရာေတြမွာ လုပ္ငန္းကြၽမ္းက်င္မႈ မရွိ၊
အေတြ႕အႀကံဳလည္း မရွိတဲ့ မိုးက်ေရႊကိုယ္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို
ေနရာေပး ခန္႔ထားျခင္းပါပဲ။ *

အဆိုးဆံုးကေတာ့ အဂတိတရား မကင္းတာေတြကို
တရားဝင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရထား တဲ့အလား တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္
လုပ္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။

* အဲဒီေတာ့ အခြန္ထမ္းျပည္သူေတြ ဘက္ကလည္း
‘ဆင္ဖိုးထက္ ခြၽန္းဖိုးကႀကီး’ ဆိုသလို ႏိုင္ငံေတာ္ကို တရားဝင္
အခြန္ေပးေဆာင္ရ မယ့္အျပင္ သူတို႔ကိုပါ ေပးရမွာေတြကို
ထည့္တြက္ၿပီး အခြန္ေဆာင္ျပည္သူေတြကေန
အခြန္ေရွာင္ျပည္သူေတြ ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။ *

အခြန္ႏႈန္းထား ေတြကိုလည္း တစ္ႏွစ္ထဲမွာကို ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္
ေျပာင္းခ်င္ရင္ ေျပာင္းေနေတာ့ နားလည္မႈေတြ ႐ႈပ္ေထြးၿပီး
အိမ္ၿခံေျမပိုင္ဆိုင္မႈ ေတြကို တရားဝင္ခိုင္မာေအာင္
လုပ္ေဆာင္ၾကမယ့္သူေတြ ေနာက္ျပန္ ဆုတ္ေစခဲ့ပါတယ္။

အက်ဳိးဆက္ကေတာ့ အိမ္ၿခံေျမေတြကို ေစ်းႀကီးေပးဝယ္ထားၿပီး
ကိုယ္တိုင္ တက္ေနရေပမယ့္ ကိုယ့္အမည္ေပါက္
မဟုတ္တဲ့အတြက္ တရားဝင္ ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္လို႔
ေျပာလို႔မရတဲ့အျပင္ အရပ္စာခ်ဳပ္အဆင့္နဲ႔သာ
သားစဥ္ေျမးဆက္ ဆက္ခံသြားတဲ့သူေတြလည္း မ်ားလာပါၿပီ။

တခ်ဳိ႕လည္း အေမြျပႆနာ ေတြထက္ တကယ္ပိုင္ဆိုင္ခြင့္
ရွိသူေတြက ေဘးေရာက္ၿပီး ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့သူေတြက
အိမ္ေပၚေရာက္ေနတဲ့ အျဖစ္ေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ၿမိဳ႕ႀကီး
ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ ေနေရးအတြက္ ျပႆနာ
အမႈအခင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနျခင္းပါပဲ။

***

လူေနတိုက္ခန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေျပာစရာရွိတာက
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၃၀ ေက်ာ္ေလာက္က ဆိုရင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ
အထပ္ျမင့္အေဆာက္ အအံုဆိုလို႔ ေျခာက္ထပ္ထက္ မပိုတဲ့
အေဆာက္အအံုေတြလို Downtown လို႔ေခၚတဲ့
ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္မွာပဲရွိၿပီး လက္ခ်ဳိးေရတြက္လုိ႔ ရပါတယ္။

* ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ လြန္ေျမာက္တဲ့အခါမွ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္က
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဆင္ေျခဖံုး ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာပါ အထပ္ျမင့္
အေဆာက္အအံု (ကန္ထ႐ိုုက္တိုက္) ေတြကို ေဆာက္လုပ္ခြင့္
ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ တစ္ႏွစ္၊ ၂ ႏွစ္အတြင္းမွာတင္ အထပ္ျမင့္
အေဆာက္အအံုေတြ ေပၚလာေပမယ့္ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္ေတြ၊
ကြၽမ္းက်င္ အင္ဂ်င္နီယာေတြ ႀကီးၾကပ္ေဆာက္လုပ္တာ
မဟုတ္ဘဲ ေဆာက္ခ်င္သလိုေတြ ေဆာက္ၾကေတာ့
အေဆာက္အအံု အမ်ားစုဟာ အရည္အေသြးနဲ႔ စံခ်ိန္စံညႊန္း
မမီတာေတြမ်ားလာေတာ့ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕သန္႔ရွင္းသာယာလွပမႈ ကို
ထိခိုက္ေစခဲ့ပါတယ္။လက္ေတြ႕ ျမင္ေနရတာကေတာ့
၁၉၉၃/၉၄ ခုႏွစ္တစ္ဝိုက္က ေဆာက္ခဲ့ၾကတဲ့ တာေမြၿမိဳ႕နယ္က
ငါးထပ္၊ ေျခာက္ထပ္တိုက္ေတြ ဆိုရင္ တစ္ဖက္ေစာင္းေနတဲ့
တိုက္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရပါတယ္။ *

တာဝန္ယူေဆာက္လုပ္တဲ့ ကန္ထ႐ိုက္ေတြကလည္း
ေငြနည္းနည္း ရွိတာနဲ႔ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ခ်ေပးတဲ့ ဌာနဆိုင္ရာေတြ
ဆီက ေဆာက္လုပ္ခြင့္ တရားဝင္ မရခင္မွာဘဲ
ေဆာက္ၾကတယ္။ တိုက္ခန္းေတြကို ေဆာက္လို႔ မၿပီးခင္
ႀကိဳပြိဳင့္စနစ္နဲ႔ ေရာင္းၿပီး အက်ဳိးအျမတ္ မ်ားမ်ားယူတဲ့စနစ္ဟာ
၁၀ စုႏွစ္မက ထြန္းကားခဲ့ပါတယ္။
တိုက္ခန္းေတြရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း
ယခုတိုင္ ကြန္ဒိုဥပေဒ ဆိုတာကလည္း တရားဝင္
မျပ႒ာန္းေသးေတာ့ အေရာင္း/အဝယ္လုပ္ရာမွာ
ႏိုင္ငံေတာ္သို႔ ေပးေဆာင္ရမယ့္ အခြန္ေတြကို ေရွာင္တိမ္းလို႔
ရသလို ပိုင္ဆိုင္မႈနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စာခ်ဳပ္စာတမ္း ဆိုလို႔
အရပ္ကတိ စာခ်ဳပ္ေတြသာ ကိုင္ထားရသူေတြသာ
မ်ားပါတယ္။

တိုက္ခန္းမွာ ေနထိုင္ရသူေတြရဲ႕ လံုၿခံဳမႈမွာလည္း ရန္သူမ်ဳိးငါးပါး
ေဘးမွ အခ်ိန္မေရြး က်ေရာက္လာရင္ ကာကြယ္ႏိုင္စြမ္း
မရွိပါဘူး။ ဥပမာ အေနနဲ႔ေျပာရရင္ မီးေလာင္ရင္ေျပးဖို႔
အေရးေပၚေလွကားေတြ မပါတဲ့ အထပ္ျမင့္
အေဆာက္အအံုေတြမွာ ေနရလို႔ပါပဲ။

***

၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ အခ်က္အခ်ာေနရာ
ေတြမွာ သာမက ဆင္ေျခဖံုးၿမိဳ႕နယ္ ေတြမွာပါ
ေစ်းကစားသူေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံတဲ့သူ ေတြေၾကာင့္ ေျမေစ်းေတြ
တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ အတက္ၾကမ္းခဲ့ပါတယ္။
အရပ္သားအစိုးရ တက္လာေတာ့ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ
ပိုမို မ်ားျပားလာၿပီး တိုက္ခန္း၊ ကြန္ဒို၊ လံုးခ်င္းအငွားေတြကလည္း
ပိုမို မ်ားျပားလာသလို ငွားရမ္းခ ႏႈန္းထားေတြကလည္း
ကမၻာနဲ႔ယွဥ္ၿပီးေတာ့ ေစ်းအႀကီးဆံုးလို႔ေတာင္
ဆိုရတဲ့အထိပါပဲ။

* ေျမေစ်းေတြႀကီးရတဲ့ အဓိကအေၾကာင္းအရင္း ေတြကေတာ့
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲကေန ကားနဲ႔သြားမယ္ ဆိုပါက မိနစ္ ၂၀ ေလာက္
ကားေမာင္းရင္ ေရာက္ႏိုင္တဲ့ေနရာေတြမွာ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းေတြ
ရွိေပမယ့္ အေျခခံ အေဆာက္အဦေတြ မရွိေတာ့ ဘယ္သူမွ
မေနႏိုင္ၾကပါဘူး။ *

မိုးတြင္းဆိုရင္ ေရေတြျပည့္ေနတဲ့ လယ္ကြင္းသာသာ ရွိတဲ့
ၿမိဳ႕သစ္ဧရိယာ အက်ယ္ေတြဟာ ရန္ကုန္ေျမ မရွားဘူးဆိုတာ
ေဖာ္ျပေနပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဘယ္ကရမွန္း မသိတဲ့ ေငြေတြနဲ႔ ဝယ္ထားသူေတြရဲ႕
လက္ထဲမွာပဲ ယခုတိုင္ ေစ်းက မာမာ၊ အေရာင္း/အဝယ္ကေအး
မာမာေအးျဖစ္ေနဆဲပါ။

***

အိမ္ၿခံေျမေစ်းႏွင့္ ငွားရမ္းခေတြ ေစ်းႀကီးလာေတာ့ စီးပြားေရး
လုပ္ငန္းရွင္ အမ်ားစုဟာ မိုးေကာင္ကင္ကို နယ္ခ်ဲ႕ၿပီး
အထပ္ျမင့္ အေဆာက္အအံုေတြကို တိုက္ခန္းေစ်းကြက္ ရွိတဲ့
ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ေျမပိုင္ရွင္ေတြနဲ႔ အက်ဳိးတူသေဘာမ်ဳိး
ေဆာက္လာၾကတယ္။

* သက္ဆိုင္ရာ ဌာနေတြမွာ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔
ေဆာက္ၿပီးရင္လည္း လူေနထိုင္ခြင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတြ ယူရတာ
အခ်ိန္အမ်ားႀကီး ေပးရေတာ့ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ မေလွ်ာက္ဘဲ ေ
ဆာက္ၾကတယ္။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ စည္းကမ္းခ်က္၊ ဥပေဒေတြနဲ႔
မညီေပမယ့္ ေဆာက္ၿပီးတဲ့ တိုက္ခန္းေတြေပၚမွာ
လူေတြတက္ေနၿပီး အေရာင္း/အဝယ္ေတြကိုလည္း အဆင့္ဆင့္
ေရာင္းခ်ေနတာေတြက ယခုတိုင္ ျမင္ေတြ႕ေနရတုန္းပါပဲ။ *
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဆာက္လုပ္ခြင့္မရွိဘဲ ေဆာက္ခဲ့တဲ့
အေဆာက္အအံုေတြ၊ လူေနထိုင္ခြင့္မရွိဘဲ လူတက္ေနတဲ့
တိုက္ခန္း ေထာင္ခ်ီၿပီးရွိတယ္လို႔ ယခုႏွစ္ပိုင္းက်မွ
သက္ဆိုင္ရာဌာနမွ ထုတ္ျပန္ေၾကညာၿပီး အေရးယူတယ္လို႔
ၾကားရပါတယ္။

ေသခ်ာတာကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကို တရားဝင္ေပးသြင္းရမယ့္
အခြန္ေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ား ဆံုး႐ံႈးသြားၿပီလဲ ဆိုတာ
ခန္႔မွန္းႏိုင္ပါတယ္။

၂၀၀၈/၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုရင္ ေဆာက္လုပ္ေရး
ကုမၸဏီႀကီးေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ေပၚလာၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕
အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ ေနရာေတြမွာ အထပ္ျမင့္ေတြကို
ေဆာက္လုပ္ခြင့္ရၿပီး ႀကိဳပြိဳင့္ေတြ ေရာင္းတာနဲ႔တင္
အက်ဳိးအျမတ္ အမ်ားႀကီး ရခဲ့ၾကပါတယ္။

* ယင္းႏွစ္ပိုင္းေတြက အခြန္စနစ္ အားနည္းမႈေၾကာင့္
လုပ္ငန္းေတြမွာ အ႐ံႈးျပရင္ အခြန္ ေပးေဆာင္စရာ မလိုတာကို
နာမည္ႀကီး ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီေတြက အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး
ကြန္ဒိုတိုက္ခန္း တစ္ခန္းကို သိန္းႏွစ္ေထာင္၊ သံုးေထာင္နဲ႔သာ
ေရာင္းတယ္၊ အ႐ံႈးေပၚတယ္ဆိုၿပီး အခြန္တိမ္းေရွာင္ျခင္း
ပါပဲ။ *

***

နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ဆိုရင္
အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈ ေပၚမွာ အမ်ားႀကီး
တည္ေနသလို ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရးကလည္း
ဆက္စပ္ေနပါတယ္။

* အိမ္ၿခံေျမ ေစ်းကြက္နဲ႔ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း ေတြကလည္း
ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးေတြေပၚမွာ မ်ားစြာ တည္မွီေနသလို
ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ ဆိုရင္ နည္းမွန္၊ လမ္းမွန္၊ စနစ္မွန္ႏွင့္
အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ စီမံခန္႔ခဲြပိုင္ခြင့္ရွိသူ၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္သူ ေတြနဲ႔
ေစတနာမွန္ဖို႔က အဓိကက်တယ္ * လို႔ပဲ
သံုးသပ္တင္ျပခ်င္ပါတယ္။

(ဦးရန္)

credit - The Voice

No comments:

Post a Comment