“ေနဝင္လက္ေဆာင္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း” ႏွင့္
၄င္းႏွင့္ ဆိုင္ရာ လတ္တေလာ သတင္းမ်ား
၁။ "အေမွာင္ကို က်င့္သားရသည့္ ေနဝင္လက္ေဆာင္
ျမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း"
မၾကာမီက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္ စီမံကိန္းအေကာင္အထည္
ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ကို တင္ဒါတင္သြင္းထားသည့္ ရန္ကုန္
အေနာက္ေတာင္ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အမ်ားႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ
ကုမၸဏီ၊ Business Capital City Development Ltd ႏွင့္
ေရႊပုပၸား အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီ
လီမိတက္သံုးခုစလံုးအား ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳလုိက္
ေၾကာင္း သတင္းတစ္ပုဒ္ကို ဖတ္႐ႈခဲ့ရပါသည္။ ဤစီမံကိန္း
သည္ ပံုစံမက်သည့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းဝကၤပါထဲ၌
တဝဲလည္လည္လွည့္ပတ္ေနၿပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ အစိုးရ
ေျပာင္းခါနီး တက္သုတ္႐ိုက္၍ ထိုးထြက္လာေသာစီမံကိန္း
အျဖစ္ အထင္အရွားေတြ႕ျမင္ရေၾကာင္း သံုးသပ္
ေဖာ္ျပလိုပါသည္။
၂၀၀၈ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံအရ ‘‘ရြာေျမၿမိဳ႕ေျမစီမံခန္႔ခြဲေရး’’
သည္ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒျပဳ ဇယား (၁) တြင္ ပါဝင္ေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ရြာေျမၿမိဳ႕ေျမစီမံခန္႔ခြဲေရးဟူသည္
- လယ္ယာေျမသိမ္းဆည္းသည္မွအစ ၿမိဳ႕ေျမသတ္မွတ္ျခင္း၊
- ၿမိဳ႕တည္ရန္ေျမ အသံုးခ်မႈစီမံကိန္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း
ေရးဆြဲျခင္း၊
- စီမံကိန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊
- ၿမိဳ႕ေျမခ်ထားျခင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ စီမံခန္႔ခြဲျခင္း
လုပ္ငန္းအားလံုးအက်ံဳးဝင္လ်က္ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။
တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာရင္း ဇယား (၂) ၌
‘‘ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္အိုးအိမ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး’’ ဟုသာ ပါရွိၿပီး
အထက္ပါရြာေျမ ၿမိဳ႕ေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈလုပ္ငန္း လံုးဝပါဝင္မႈမရွိ
ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရ၏။
"No Land No Plan" ဟူသည့္ စကားအတိုင္း
*** ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ ရြာေျမၿမိဳ႕ေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈမူဝါဒႏွင့္
လမ္းၫႊန္မႈေဘာင္အတြင္းမွသာလွ်င္ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရ
အဖြဲ႕သည္ ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္ အိုးအိမ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား
ကို ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိေၾကာင္း အလြန္ထင္ရွားပါသည္။
တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရ၏သေဘာထားသက္သက္ျဖင့္ သီးျခား
ေဆာင္ရြက္၍ မရႏုိင္ဟူေသာ အခ်က္ကိုလည္း ဖြဲ႕စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒအရ လက္ခံရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ***
တစ္ဖန္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၂၅ တြင္
တုိင္းေဒသႀကီး (သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္အစုိးရသည္
‘‘ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက ခ်မွတ္ထားသည့္ မူဝါဒမ်ားႏွင့္
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒမ်ားႏွင့္ေသာ္
လည္းေကာင္း မဆန္႔က်င္ေစဘဲ တုိင္း ေဒသႀကီး
(သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္
ေဆာင္ရြက္မည့္လုပ္ငန္းမ်ားႏွွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္စီမံကိန္း
မ်ားကို သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး (သုိ႔မဟုတ္)
ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ အေကာင္
အထည္ ေဖာ္ရမည္’’ ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ပါရွိပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက ခ်မွတ္သည့္ မူဝါဒႏွင့္
မဆန္႔က်င္ရဆိုျခင္းမွာ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း
ျပည္ေထာင္စုဥပေဒဇယားျပ႒ာန္းခ်က္အရ ခ်မွတ္သည့္
မူဝါဒမ်ားကို အဓိကဆုိလိုေၾကာင္း အထူးေျပာရန္လိုမည္
မထင္ေပ။
ထို႔အျပင္ * ‘‘လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ စီမံကိန္း’’ဟု
အတိအက်ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းႏွင့္
ပတ္သက္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ လုပ္ငန္းပံုစံမ်ား
ပါဝင္ေသာ ပင္မစီမံကိန္းပံုစံ (Master Plan) ကိုသာမက
လုပ္ငန္းမ်ား၏ အေသးစိတ္စီမံကိန္းပံုစံ (Detailed Plan)
ကိုပါ တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ရယူရန္
လိုအပ္သည္မွာ ထင္ရွားလွေပသည္။ *
ဤျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို အျပည့္အဝလိုက္နာေဆာင္ရြက္မွ
သာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီၫြတ္မည္
ျဖစ္ၿပီး လိုက္နာေဆာင္ရြက္မႈမရွိလွ်င္ ဥပေဒေဘာင္
ေက်ာ္ေနေသာ စီမံကိန္းတစ္ရပ္အျဖစ္သာ
႐ႈျမင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေပသည္။
ဒုတိယအခ်က္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ စီးပြားေရး
ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္သည့္အျပင္ လူဦးေရအမ်ားဆံုးၿမိဳ႕ႀကီးလည္း
ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးတြင္ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း
တစ္ရပ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည္ဆုိလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု၏
အျခားနယ္ေျမေဒသ အားလံုးအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ
ရွိမည္ျဖစ္၍ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ စီမံကိန္းအတည္ျပဳခ်က္
ကို ေရွးဦးစြာရယူရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ စီမံကိန္း
အတည္ျပဳခ်က္ဆုိသည္မွာလည္း သေဘာတူညီခ်က္ရယူျခင္း
သက္သက္ကို ဆုိလိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္ စုအဆင့္ရွိ
ကြၽမ္းက်င္မႈပညာရွင္မ်ားက ဘက္စံုဝိုင္းဝန္းသံုးသပ္ၿပီးမွ
အတည္ျပဳခ်က္ရရွိေသာ စီမံကိန္းပံုစံကိုသာ ဆုိလိုျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
တတိယအခ်က္မွာ ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းႏွင့္ပတ္သက္၍
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ား မရွိေသးေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဤလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းရန္
ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳး ေရး
စီမံကိန္းဥပေဒ (မူၾကမ္း) တစ္ရပ္ကို ေရးဆြဲၿပီး ဒုတိယ
အႀကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ အျမန္ဆံုးတင္သြင္းႏုိင္ရန္
စီစဥ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း အခိုင္အမာသိရွိရ၏။
ဤဥပေဒမူၾကမ္းကို တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား
သို႔လည္း ေပးပို႔၍ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားအရ အႀကိမ္ႀကိမ္
ျပင္ဆင္ေရး ဆြဲခ့ဲျခင္းေၾကာင့္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရ
လည္း သိရွိၿပီးျဖစ္ေပရာ * ယခုကဲ့သို႔ အစိုးရသက္တမ္း
မကုန္မီ တင္ဒါေရြးခ်ယ္ေသာ အဆင့္ၿပီးေျမာက္ေအာင္
အျမန္ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွာ အဆိုပါ ဥပေဒမထြက္မီ
‘‘တင္ဒါကို ေရြးစာခ်ဳပ္ေပး’’ လိုသည့္ဆႏၵမ်ား အထူးျပင္းျပ
ေနသည္ဟု ဆုိဖြယ္ရာျဖစ္ေန၏။ *
စတုတၳအခ်က္မွာ
* ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း
မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရကသာ တာဝန္ယူေရးဆြဲခဲ့ပါသည္။
လက္ေတြ႕တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္မည့္ အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္တကြ
ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ ပညာရွင္မ်ားကိုပါ ေလ့က်င့္
ပ်ိဳးေထာင္၍ စနစ္တက်ဖြဲ႕စည္းထားၿပီးျဖစ္၏။ *
- ၁၉၅၈ ခုႏွစ္ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ လက္ထက္တည္ေဆာက္
သည့္ ေတာင္ဥကၠလာပ၊ သာေကတႏွင့္ ေျမာက္ဥကၠလာပ
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း၊
- မဆလေခတ္ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္တြင္တည္ေဆာက္ေသာ
သုဝဏၰၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း၊
- နအဖအစိုးရေခတ္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္မွ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္အတြင္း
တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ေလးၿမိဳ႕နယ္၊ ေရႊျပည္သာ
ၿမိဳ႕သစ္၊ လိႈင္သာယာၿမိဳ႕သစ္ႏွင့္ ေရႊေပါကၠံၿမိဳ႕သစ္စသည့္
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ားအားလံုးကို ႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရကပင္
တာဝန္ယူေရးဆြဲခဲ့ ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာနယ္စပ္
ေဒသမ်ားႏွင့္တကြ အျခားေသာ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္
ျပည္နယ္မ်ားတြင္လည္း ၿမိဳ႕သစ္ေပါင္းရာႏွင့္ခ်ီ၍ေရးဆြဲ
ေပးႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ေနာက္ဆံုး
‘‘ေနျပည္ေတာ္ၿမိဳ႕သစ္’’စီမံကိန္းကိုပါ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း
ကပင္ တာဝန္ယူေရးဆြဲၿပီး ပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ားအား
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေစခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိႏုိင္၏။
* ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရရွိသည့္အခ်ိန္မွ မ်က္ေမွာက္
အခ်ိန္ကာလအထိ ျပင္ပပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ားအား ၿမိဳ႕ျပ
စီမံကိန္းေရးဆြဲေသာ တာဝန္ကိုလံုးဝေပးအပ္ခဲ့ျခင္း
မရွိခဲ့ေပ။ မ်က္ေမွာက္ကာလတုိင္ေအာင္ ထိုကဲ့သို႔
ေရးဆြဲႏုိင္ေသာ ကြၽမ္းက်င္မႈရိွသည့္ ပညာရွင္မ်ားလည္း
ပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ား၌ လံုးဝမရွိေသးေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိႏုိင္၏။ *
* လက္ရွိေရြးခ်ယ္ထားေသာ ကုမၸဏီသံုးခုသည္
ၿမိဳ႕သစ္ဟူ၍ အရြယ္ေသး ေသးၿမိဳ႕ငယ္ေလးတစ္ၿမိဳ႕မွ်ကို
ပင္ တည္ေဆာက္ဖူုးသည့္ အေတြ႕အႀကံဳရွိေၾကာင္း
မၾကားရ၊ မသိရေပ။
အျခားေသာ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၌လည္း
ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းေရးဆြဲျခင္းလုပ္ငန္းကို အစိုးရပညာရွင္မ်ား
ပါဝင္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမွ အစိုးရကိုယ္စား တာဝန္ယူ
ေရးဆြဲ ျခင္း (သို႔မဟုတ္) အစိုးရပညာရွင္အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္
ျပင္ပပညာရွင္အဖြဲ႕မ်ား ပူးေပါင္းေရးဆြဲျခင္းဟူေသာ
နည္းလမ္းႏွစ္သြယ္ကိုသာ က်င့္သံုးေၾကာင္း၊
အေတြ႕အႀကံဳလံုးဝမရွိသည့္ ပုဂၢလိကကုမၸဏီကို
အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈတာဝန္မွ်ပင္ ေပးအပ္မႈ
မရွိေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။ *
ပၪၥမအခ်က္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ
ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးေရးသမိုင္းတြင္ မႀကံဳစဖူးထူးထူးကဲကဲ
ေဖာက္လွဲေဖာက္ျပန္ ျဖစ္စဥ္မ်ားရွိခဲ့ေသာ စီမံကိန္းျဖစ္၏။
* ၿမိဳ႕တည္မည္ဟု မေၾကညာမီကပင္ လယ္ေျမမ်ားကို
တ႐ုတ္မ်ားအပါအဝင္ ေျမေလွာင္ေဈးကစားသူ
(Speculators)မ်ား က လက္သိပ္ထိုး၍ လက္ဝါးႀကီးအုပ္
၀ယ္ယူထားၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရ၏။
စီမံကိန္းဆုိင္းငံ့ခံရေသာအခါ အဆုိပါအုပ္စုမွာ
မ်က္ကလဲဆန္ပ်ာ ျဖစ္ကုန္၏။ ေျမေဈးထိုးက်၍
ပလံုစြက္ျဖစ္သြားေသာ ေငြမ်ားကို ျပန္လည္တူးေဖာ္ရရွိရန္
နည္းမ်ိဳးစံု (Sinking Fund DiggingMeasures) ျဖင့္
ႀကိဳးစား ၾကကုန္၏။ *
စီမံကိန္းကို ျပန္လည္အသက္သြင္းမည့္ အစီအစဥ္မ်ား
ကိုလည္း အစိုးရက ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္လာ၏။ ေဒသခံ
ျပည္သူမ်ား၏ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈမ်ားလည္း ယွဥ္တြဲေပၚေပါက္
လာ၏။ အမွန္အားျဖင့္ ၿမိဳ႕ သစ္စီမံကိန္းဟူသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ
ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အိမ္ရာမဲ့ျပည္သူမ်ားအား ေနရာခ်ထားႏိုင္ေရး
ကို အဓိကဦးတည္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
ကြၽဲကူးေရပါဆုိသကဲ့သို႔ ေရြးခ်ယ္ေသာ ေနရာရွိေဒသခံမ်ား
လည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အက်ိဳးေက်းဇူးခံစားခြင့္ ရရွိမည္သာ
ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ၎တို႔၏ ေနအိမ္၊ ေျမ၊ လယ္ယာ၊
သီးႏွံစသည္မ်ား သိမ္းဆည္းခံရျခင္းအတြက္ ဥပေဒႏွင့္
အညီေလ်ာ္ေၾကးမ်ား ေပးအပ္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဆ႒မအခ်က္မွာ ေဒသခံျပည္သူမ်ားအား ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္
ေျမတစ္ဧကလွ်င္ (၄၀ ေပ × ၆၀ ေပ) အက်ယ္အဝန္းရွိ
ေျမကြက္ႏွစ္ကြက္ႏွင့္ တုိက္ခန္းတစ္ခန္းေပးမည္ဟူေသာ
အခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေနာင္တြင္ အလားတူ ေျမယာ
အတြက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးရမည့္ စီမံကိန္းမ်ား အမ်ားအျပား
ရွိမည္ျဖစ္သျဖင့္ ေလ်ာ္ေၾကးပမာဏမ်ားကိုသာမက
ေပးေခ်မႈပံုစံကိုပါ က်ယ္ျပန္႔စြာစဥ္းစားဆံုးျဖတ္သင့္ပါသည္။
* လက္ရွိေျမကြက္မ်ား ေပးအပ္ျခင္းသည္
လယ္သမားေျမကိုရင္း၍ ငါးၾကင္းဆီႏွင့္ ငါးၾကင္းေၾကာ္သည့္
သေဘာသာျဖစ္၏။ *
ၿမိဳ႕ေျမေဖာ္ထုတ္ရာတြင္တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္ စံႏႈန္းမ်ားအရ
တစ္ဧကလွ်င္ (၄၀ ေပ × ၆၀ ေပ) အက်ယ္ အိမ္ရာ
ေျမကြက္ ၁၀ ကြက္ ရရိွမည္ျဖစ္ရာ ႏွစ္ကြက္ကိုသာ
သက္ဆုိင္ရာလယ္သမားအတြက္ ျပန္လည္ရရွိသျဖင့္
ဧက ၃၀,၀၀၀ အတြက္ အကြက္ေပါင္း ၆၀,၀၀၀ သာ
ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။
အဆုိပါ ေျမကြက္ေပါင္း ၆၀,၀၀၀ ကို ဧရိယာဧကျပန္ဖြဲ႕
လွ်င္ စုစုေပါင္း ၃,၃၀၅ ဧကသာ ျပန္ရမည္ျဖစ္၍
လယ္ေျမဧက ၃၀,၀၀၀ ၏ ၁၁ ရာခုိင္ႏႈန္းမွ်ကိုသာ
လယ္သမားအတြက္ အိမ္ရာေျမျပန္လည္အစား
ေပးအပ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရ ေပသည္။
တိုက္ခန္းဟူသည္မွာလည္း တည္ေနရာအိမ္
ပံုုစံႏွင့္ အက်ယ္အဝန္းကို မသိရွိရေသးသည့္အျပင္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူက အေကာင္အထည္ေဖာ္ခြင့္ရေသာ အိမ္ရာ
မ်ားႏွင့္ တစ္ပါတည္း ေဆာက္လုပ္ၿပီးစီးသည့္ အေရအတြက္
မွ ခြဲေဝေပးရျခင္းျဖစ္၏။
* ထို႔ေၾကာင့္ ဤစီမံကိန္း၌ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူသည္
ေျမေလ်ာ္ေၾကးကို ေငြသားအျဖစ္ သီးျခားစိုက္ထုတ္က်ခံ
ေပးေခ်ရန္မလုိေသာ အခြင့္ေကာင္းတစ္ခုရရွိထားေၾကာင္း
လည္း ေတြ႕ရွိရ၏။ *
သတၱမအခ်က္အားျဖင့္ တံတားငါးစင္းတြင္ လိႈင္ျမစ္ကူး
တံတားသံုးစင္းအထိ ပါဝင္ၿပီး ဗားကရာႏွင့္ ဆက္သြယ္
ေသာတံတားကို ပႏၷက္တင္ေတာ့မည္ဟုလည္း သိရွိရ
ျပန္၏။ အစိုးရသက္တမ္းကုန္ဆံုးခါနီး ဒေရာေသာပါး
ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ပံုစံမွာ အလြန္သိသာ ေပၚလြင္
ေန၏။ စီမံကိန္းမဖ်က္ေရးအတြက္ ပႏၷက္ေပးလိုက္ျခင္း
ဟု ဆုိႏုိင္၏။
*** ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဇယား (၁)ႏွင့္
(၂) တြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရတည္ေဆာက္ရမည့္
တံတားႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရက တည္ေဆာက္ႏုိင္ေသာ
တံတားဟု ခြဲျခားထား၏။
ေပ ၂၀၀ အထက္ရွိေသာ တံတားမ်ားကို
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနကသာ
တာဝန္ယူေဆာက္လုပ္ရမည္ဟု သတ္မွတ္ခ်က္ရွိေၾကာင္း
သိရွိရ၏။ ***
လက္ရွိတံတားမွာ ေပေပါင္းေထာင္ခ်ီ၍ ရွည္လ်ားမည္ျဖစ္၏။
တံတားအတြက္ ေျမစမ္းသုေတသနျပဳလုပ္ျခင္း၊
လမ္းအူေၾကာင္းတုိင္းတာေရြးခ်ယ္ျခင္းအပါအဝင္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ
တြက္ခ်က္မႈ (Feasibi-lity Study) ကို ျပဳလုပ္ၿပီးစီးျခင္း
ရွိ၊ မရွိ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈလည္း မရွိေပ။
- တံတားပံုစံကို မည္သည့္အဖြဲ႕အစည္းက တာဝန္ယူ၍
ေရးဆြဲပါသနည္း၊
- ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဝန္ႀကီးဌာနက တည္ေဆာက္ရန္
သတ္မွတ္ေသာ တံတားကို ပုဂၢလိကသို႔ အပ္ႏွံျခင္းျဖင့္
ဥပေဒ ေဘာင္ေက်ာ္႐ံုမွ်မက
- တံတားၾကံ႕ခိုင္မႈႏွင့္ ျပည္သူမ်ား ေဘးအႏၲရာယ္
ကင္းရွင္းစြာ ျဖတ္သန္းသြားလာေရးကို အနာဂတ္တြင္
မည္သူတာဝန္ယူမည္နည္း။
- အစိုးရသစ္လက္ထက္မွ တည္ေဆာက္မႈလုပ္ငန္းကို
စတင္မည္ဆုိလွ်င္ ထိုအခါမွ ပႏၷက္တင္ျခင္းသည္သာ
သဘာဝက်မည္မဟုတ္ပါေလာဟု ေစာေၾကာဖြယ္ရာ
အခ်က္မ်ား ရွိေန၏။
* ႏုိင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးေသာ ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္
တကြ တံတားစီမံကိန္းမ်ားကို နည္းမွန္လမ္းမွန္
ဥပေဒစည္းကမ္းႏွင့္အညီ စနစ္တက်ျဖစ္ထြန္းေစလိုပါသည္။
* အထပ္ျမင့္အိမ္ရာမ်ား၊ ဘိုးဘြားရိပ္သာ၊ တန္ဖိုးနည္းအိမ္ရာ၊
တံတားႏွင့္ ျပတိုက္မ်ားကို လံုးေထြးၿပီး သြားရည္ယို၍ မျဖစ္ပါ။
* စီမံကိန္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈတန္ဖိုး၊ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ထည့္ဝင္ရေသာ
ေျမတန္ဖိုး၊ ကုမၸဏီမ်ားရရွိမည့္ အက်ိဳးအျမတ္ႏွင့္
ႏုိင္ငံေတာ္မွ ရရွိမည့္ အက်ိဳးအျမတ္အခ်ိဳးကို စီးပြားေရး
႐ႈေထာင့္မွပါ အေသးစိတ္တြက္ခ်က္ရန္ လိုအပ္၏။
* သက္ တမ္းကုန္ဆံုးေတာ့မည့္ အစိုးရ၏ ဇီဝိန္ေႂကြအံ့မူးမူး
ဖြားျမင္ခဲ့ေသာ ‘‘ေနဝင္လက္ေဆာင္စီမံကိန္း’’ ကို စနစ္တက်
အခ်ိန္ယူ၍ ထိန္းခ်ဳပ္စိစစ္မႈမရွိလွ်င္ ႏုိင္ငံ့အက်ိဳး စီးပြား
အေဟာသိကံျဖစ္မႈ အေမွာင္ထုအတြင္း တိုးဝင္သြားမည္ကို
လြန္စြာ စိုးရိမ္ဖြယ္ျဖစ္၏။
* အစိုး ရသစ္အေနျဖင့္ အျမန္ဆံုးျပန္လည္သံုးသပ္ၿပီး
ရပ္ဆုိင္းသင့္၊ မသင့္ကိုပါ ျပတ္ျပတ္သားသား ဆံုးျဖတ္
ေဆာင္ရြက္ရန္ အထူးလိုအပ္ေသာ စီမံကိန္းျဖစ္ေၾကာင္း
အသိေပးႏိႈးေဆာ္လိုက္ရပါသတည္း။
(ျမင့္မိုရ္ေဆြ)
***
၂။ "ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းမွ လယ္ေျမမ်ား တစ္ဧက
က်ပ္သိန္း ၂၀၀ မွ ၃၀၀ အတြင္း အေရာင္းအ၀ယ္ျဖစ္ေန"
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းတြင္ ပါ၀င္ေသာ လယ္ေျမ
အမ်ားစုသည္ တစ္ဧကလွ်င္ က်ပ္သိန္း ၂၀၀ မွ ၃၀၀ ၾကား
အေရာင္းအ၀ယ္ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားထံမွ
သတင္းရရွိသည္။
စီမံကိန္း ဧရိယာ အတြင္းရွိ လယ္သမားအမ်ားစုသည္
ကုမၸဏီမွေပးမည့္ ေလ်ာ္ေၾကးကို ေစာင့္ဆိုင္းရယူလိုျခင္း မရွိ၍
၀ယ္ယူလိုသူ လာေရာက္သည္ႏွင့္ ခ်က္ခ်င္း ေရာင္းခ်ေနသည့္
အေျခအေန မ်ား ျဖစ္ေပၚေနေၾကာင္း ၾကည့္ျမင္ တိုင္
တစ္ဖက္ကမ္း တမာတေကာရြာမွ လယ္ေျမေလးဧက ပိုင္ရွင္
ဦးေစာလွထြန္းကေျပာသည္။
‘‘စီမံကိန္း က်ိန္းေသသြားေတာ့ လာၿပီး ၀ယ္ရဲသြားၾကတယ္။
ရြာသားေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လက္ထဲမွာ လယ္ေျမေတြ
နည္းလာၿပီ’’ဟု ၎ကဆိုသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း စတင္မည့္ ေျမဧက သံုးေသာင္း
ေက်ာ္တြင္ ရြာေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ရွိသည္။ အမွန္တကယ္
လယ္လုပ္ေသာ လယ္သမား အနည္းငယ္ရွိသည့္ ရြာ ၁၂ ရြာ
သာ က်န္ရွိေၾကာင္း ရန္ကုန္အေနာက္ေတာင္ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္
ေရးေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴး ဦးခင္ေမာင္သန္႔ ကေျပာသည္။
‘‘ရြာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက နာဂစ္ၿပီးကတည္းက လယ္ေတြ
မလုပ္တာ ေတာ္ေတာ္မ်ားလာတာ’’ဟု ၎ကဆိုသည္။
အလတ္ေခ်ာင္း၊ တမာတေကာႏွင့္ ၀ါး႐ံုဆိပ္ေက်းရြာမ်ားတြင္
လယ္ေျမ၀ယ္ယူသူမ်ား ေန႔စဥ္ရွိေနၿပီး အခ်ိဳ႕မွာ လူေနအိမ္
အိမ္အမ်ားစုကိုပင္ ၀ယ္ယူရန္ စံုစမ္းေမးျမန္းမႈမ်ား ရွိေန
ေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားက ဆိုသည္။
‘‘ကုမၸဏီဘက္က ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္ လယ္တစ္ဧကကို
၄၄×၁၀၀ ေပ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ၿမိဳ႕ျပဂရန္ေျမႏွစ္ကြက္
ဓာတ္ေလွကားပါ တုိက္ခန္းတစ္ခန္းရမယ္ ဆိုေပမယ့္
ေငြျမန္ျမန္ ေပၚေစခ်င္လို႔ တခ်ိဳ႕က ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား
ေရာင္းၿပီးၿပီ’’ဟု တမာတေကာရြာမွ
လယ္သမားတစ္ဦးက ဆိုသည္။
ထို႔အျပင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕က
စီမံကိန္း၀င္ေျမေနရာမ်ားကို ေျမသိမ္းမိန္႔ ထုတ္ျပန္ထား
သျဖင့္ ေဒသခံမ်ားက ေလ်ာ္ေၾကးမရမည္ကို စိုးရိမ္၍
အျမန္ဆံုး ထုတ္ေရာင္းေနၾကသည္မ်ားလည္း ရွိေၾကာင္း
၎က ဆိုသည္။
ေျမသိမ္းအမိန္႔ ထုတ္ျပန္ျခင္းသည္ အစိုးရဘက္က ၿမိဳ႕ေျမ
အျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္လုပ္ ထံုးလုပ္နည္းအရသာ လုပ္ေဆာင္
ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ားအၾကား
သတ္မွတ္ထားသည့္ ေလ်ာ္ေၾကးရရွိရန္ သေဘာတူထား
ေၾကာင္း ရန္ကုန္အေနာက္ေတာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး
ေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴးက ရွင္းျပသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္း၀င္ လယ္ပိုင္ရွင္ လယ္သမားတစ္ဦး
လွ်င္ တုိက္ခန္း တစ္ခန္းႏွင့္ ၄,၄၀၀ စတုရန္းေပ အက်ယ္
ေျမႏွစ္ကြက္ ေလ်ာ္ေၾကးေပးရန္ ကုမၸဏီႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းမႈရရွိ
ထားေၾကာင္း ရန္ကုန္အေနာက္ေတာင္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္
ေရးအဖြဲ႕က ကနဦးသတင္းမ်ား ထုတ္ျပန္ထားသည္။
ယခုကဲ့သို႔ စီမံကိန္း၀င္လယ္ေျမမ်ား အေရာင္းအ၀ယ္
ၾကီးထြားေနခ်ိန္တြင္ အစိုးရဘက္မွ ၿမိဳ႕ေျမ မွတ္ပံုတင္ျခင္းမ်ိဳး
ကို ျမန္ဆန္စြာ ျပဳလုပ္ေစျခင္း၊ ကုမၸဏီမ်ားဘက္က လယ္ေျမ
မ်ားကို ေစ်းျဖတ္၀ယ္ယူလာႏိုင္ျခင္းတို႔ရွိႏိုင္၍ ေျမယာ ကိစၥကို
စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲသင့္ ေၾကာင္း ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းပညာရွင္
ဦး၀င္းျမင့္က ဆိုသည္။
အဆိုပါစီမံကိန္းတြင္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ရသည့္ ကုမၸဏီသံုးခုက
ရန္ကုန္ႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ ေရး ျမန္ဆန္ေစရန္
တံတားငါးစင္းႏွင့္ လူေနတိုက္ခန္း သံုးေသာင္းေက်ာ္ ပါ၀င္
မည္ျဖစ္ၿပီး စီမံကိန္း ႐ုပ္လံုးေပၚရန္ ဆယ္ႏွစ္ခန္႔ အခ်ိန္ယူ
တည္ေဆာက္ရမည္ဟု ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖဲြ႕
က ခန္႔မွန္းထားသည္။
ေ၀ဖန္ကန္႔ကြက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ရပ္ဆိုင္းလိုက္ရသည့္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သစ္စီမံကိန္းကို ၂၀၁၆ ႏွစ္လယ္တြင္ ျပန္လည္
စတင္မည္ျဖစ္သျဖင့္ ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမ်ား
ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ရန္ ဗားကရာႏွင့္ အလတ္ေခ်ာင္းေက်းရြာ
ကို ဆက္သြယ္မည့္ ျမစ္ကူးတံတားကို ယခုလတြင္ စတင္
တည္ေဆာက္မည္ျဖစ္သည္။
(မိုးညို)
credit - 7day Daily
No comments:
Post a Comment